Lai varētu jums piedāvāt labāku saturu, lapā tiek izmantotas sīkdatnes. Apmeklējot šo vietni, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai.
Sapratu
Iepriekšējais
Nākamais

Kā novērst vardarbību un cīnīties ar tās sekām skolā?

29. aprīlī Latvijas Pašvaldību savienībā (LPS) notika konsultatīvās padomes “Izglītība visiem” sanāksme par veselīgu attiecību veidošanu skolā, kas notika globālās nedēļas “Izglītība visiem” laikā.

Sanāksmi vadīja Latvijas Republikas izglītības un zinātnes ministrs Kārlis Šadurskis, un tajā piedalījās pārstāvji no dažādām ministrijām, pašvaldībām un citām valsts iestādēm, kā arī augstskolu eksperti, nevalstisko organizāciju un arodbiedrību pārstāvji.

Atklājot sanāksmi, Kārlis Šadurskis akcentēja, ka vardarbība ikdienā ir klātesoša dažādos līmeņos – ne tikai skolas vidē, bet arī savstarpējās attiecībās ģimenē, plašsaziņas līdzekļos – un ir nepieciešams stiprināt jau esošās pozitīvās izglītības prakses un instrumentus tās novēršanai.

Sanāksmē par situāciju Latvijā informēja Izglītības kvalitātes valsts dienesta vadītāja Inita Juhņēviča, uzsverot, ka drošība skolā ir 21. gadsimta aktualitāte. Lai panāktu skolēnu drošību izglītības iestādēs, būtiska nozīme ir preventīvam darbam, izstrādājot iekšējos kārtības noteikumus, rīcības shēmas un iepazīstinot ar tām direktorus, skolotājus, skolēnus, vecākus un vecāku padomes.

Valsts izglītības satura centra Vispārējās izglītības satura nodrošinājuma nodaļas vadītāja Ineta Upeniece uzsvēra, ka drošību un drošas izglītības vides veidošanu neietekmē tikai ārēji faktori, bet arī katra indivīda vērtību sistēma, īpaši akcentējot tādas vienojošas vērtības kā dzīvība, cieņa, atbildība, dažādība un brīvība.

Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes asociētā profesore Dita Nīmante iepazīstināja konsultatīvās padomes “Izglītība visiem” dalībniekus ar programmu “Atbalsts pozitīvai uzvedībai”, kuras mērķgrupa ir visi bērni, jo jebkurā brīdī jebkurš var kļūt apdraudēts.

Latvijas Autisma apvienības vadītāja Līga Bērziņa, raksturojot situāciju Latvijā iekļaujošas izglītības jomā, akcentēja, ka pirmais izaicinājums ir skolas izvēle. Ko nozīmē skola bez vardarbības? Tā ir iespēju radīšana, piepildot izglītības vidi ar jēgpilnām aktivitātēm, tā ir drošas vides veidošana, atpazīstot pirmos vardarbības signālus, ” uzsvēra Līga Bērziņa.

LIZDA vadītāja Inga Vanaga akcentēja nepieciešamību sabalansēt pedagogu tiesības un bērnu tiesības.

LPS padomniece Ināra Dundure uzsvēra, ka ir jāveicina pedagogu sagatavotību neierastām, vardarbīgām situācijām skolā, spēju atpazīt konfliktsituācijas un spēju tās risināt. Tāpat Dundure uzsvēra atbalsta personāla - sociālo pedagogu, psihologu, pedagogu palīgu nozīmi un vecāku atbildību vardarbības situāciju nepieļaušanā un risināšanā, kā arī pozitīvas uzvedības veicināšanā.

Ināra Dundure,

LPS Padomniece izglītības, bērnu, jaunatnes un ģimenes jautājumos

Ilze Dalbiņa,

UNESCO LNK

Skolēnu drošība izglītības iestādēs Izglītības kvalitātes valsts dienesta skatījumā
Cilvēks kā vērtība veselības un drošības jautājumi mācību saturā un to īstenošanas iespējas
Ieskats APU
Vardarbības anatomija