Lai varētu jums piedāvāt labāku saturu, lapā tiek izmantotas sīkdatnes. Apmeklējot šo vietni, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai.
Sapratu
Iepriekšējais
Nākamais

Andris Jaunsleinis: politiskais mārketings iezīmē zinātnisku pieeju politikai

Politiskā mārketinga forums Biznesa augstskolā "Turība" norisinās no 2. līdz 5. augustam. To organizē Biznesa augstskolas Turība Komunikācijas fakultāte ar Frīdriha Eberta fonda atbalstu, kā arī Latvijas Pašvaldību savienība (LPS). 

3. augusta foruma dienu atklāja LPS priekšsēdis Andris Jaunsleinis, savā runā uzsverot, ka politiskais mārketings iezīmē zinātnisku pieeju politikai. "Pašvaldību mārketings ir viena no politiskā mārketinga sastāvdaļām. Lai to atzītu, vispirms jāatzīst pašvaldības tiesības uz savu autonomu politiku. Kaut arī, pievienojoties 1996.gadā Eiropas vietējo pašvaldību hartai, Latvija juridiski ir atzinusi 29 no 30 pašvaldību demokrātijas principiem lielai daļai sabiedrības joprojām nav saprotams, ka Latvijā ir tiesiskas pastāvēt 120 autonomas politikas, kas pauž vēlētāju gribu 120 demokrātiskās vēlēšanās. Valsts politika atspoguļo Saeimas vēlēšanu rezultātus, 119 pašvaldību politika – vietējo vēlēšanu rezultātus. Robežu pašvaldību tiesībām uz patstāvību nosaka likumi. Šiem likumiem vajadzētu ievērot subsidiaritātes principam – valstij nav jāregulē jautājumus, kurus patstāvīgi un sekmīgi spēj regulēt teritoriālā kopiena. Valstij nav jāsniedz pakalpojumus,  ko sekmīgi īsteno vietējā pašvaldība.

Mārketings un konkurence ir vienas parādības divas izpausmes. Pašvaldības konkurē savstarpēji un konkurē ar valsts nozarēm. Konkurences objekti ir finanšu resursi un centrālās investīcijas. Konkurences objekti ir iedzīvotāji un darbaspēks no citām teritorijām. Konkurences objekti ir valsts iestāžu un privāto uzņēmumu izvietojums.

Līdz ar to katrā pašvaldībā tiek īstenots stratēģiskās vadīšanas process. Šim procesam var būt dažāda formalizācijas pakāpe. Latvijas Pašvaldību savienība ir iesaistījusies mūsdienīgu stratēģiskās vadīšanas metožu popularizēšanā un veicināšanā," klāstīja A. Jaunsleinis.

LPS priekšsēdis savā runā skaidroja arī jēdziena "pašvaldības mārketings" Latvijā izpausmes, uzsverot, ka plašākajā izpratnē tas ir permanents vadīšanas process, kurš ietver visas četras sastāvdaļas – situācijas analīzi, plānošanu, ieplānotā īstenošanu un sasniegto rezultātu mērīšanu. Šāda izpratne tiek izmantota maģistra studiju kursā “Publiskā sektora stratēģiskā vadīšana”, ko īsteno Latvijas Universitātē un ko ir izstrādājis Pašvaldību savienības vecākais padomnieks, profesors Māris Pūķis. Šāda tipa stratēģiskās vadīšanas procesu Latvijā jau 15 gadus īsteno Ventspils pašvaldība, šai virzienā darbojas arī vairākas citas pašvaldības.

Šaurākā nozīmē pašvaldības mārketings attiecas uz vienu no stratēģijas īstenošanas sastāvdaļām – ieviešanas komunikācijas stratēģiju. Klasiskajā mārketingā tiek īstenotas četras darbības – pašvaldības produkta (product) radīšana, realizācijas vietas (place) izvēle, cenas (price)noteikšana un produkta virzīšana (promoting) tirgū. Šaurākajā nozīmē ar mārketinga stratēģiju izprot pašvaldības produkta virzīšanu tirgū. "Stipra valsts ir tad, ja tā balstās uz pilsoņu līdzdalību. Viens no šādas stipras valsts nosacījumiem ir stipras pašvaldības, kas īsteno dažādību. Mēs varam kļūt turīgi vienīgi tad, ja katrā teritorijā atklāsim tās salīdzinošās priekšrocības, ja sekmēsim savu iedzīvotāju gudrību atrast citas iekšējā vai starptautiskā tirgus nišas. Katrai pašvaldībai jāveicina centienus ražot starptautiski konkurētspējīgas preces un pakalpojumus," piebilda LPS priekšsēdis.

Ar visu runu (angļu valodā) jūs varat iepazīties zemāk. 

Forumā uzstājās arī Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs Kaspars Gerhards, Eiropas Parlamenta deputāts Artis Pabriks, Latvijas Saeimas Sabiedrisko attiecību biroja vadītājs Juris Vīgulis.

Forumā ar aktuāliem pētījumiem uzstājās zinātnieki no visas pasaules, kuri pārstāvēja tādas valstis, kā ASV, Krievija, Vācija, Lietuva, Turcija, Ēģipte, Bulgārija, Tadžikistāna, Rumānija, Zviedrija, Latvija, Indija, Gruzija, Polija.

Plašāka informācija par forumu: www.turiba.lv

 

Jana Bunkus,

LPS padomniece sabiedrisko attiecību jautājumos

Andra Jaunsleiņa runa Politiskā mārketinga forumā