Lai varētu jums piedāvāt labāku saturu, lapā tiek izmantotas sīkdatnes. Apmeklējot šo vietni, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai.
Sapratu
Iepriekšējais
Nākamais

Skolēnu pārvadājumu jautājumā drošības aspekts tiek aizstāts ar efektivitātes rēķināšanu

23. janvārī norisinājās Latvijas Pašvaldību savienības (LPS) apvienotā Tautsaimniecības jautājumu komitejas un Izglītības un kultūras jautājumu komitejas sēde, kurā plaši tika diskutēts par Valsts kontroles (VK) aizvadītajā gadā 12 pašvaldībās veikto revīziju “Vai pašvaldību rīcība ar finanšu līdzekļiem, nodrošinot skolēnu pārvadājumus, ir likumīga un lietderīga?”.

VK Padomes loceklis Piektā revīzijas departamenta direktors Edgars Korčagins vēlreiz atgādināja revīzijā izdarītos galvenos secinājumus un iespējamos risinājumus. Pēc veiktās revīzijas pašvaldību virzienā izskanēja pārmetumi, ka tām nav skaidri definēti kritēriji, kā tiek organizēti skolēnu pārvadājumi, līdz ar to viena pašvaldība ved citas pašvaldības bērnus; pārvadājumi tiek veikti pēc principa “nauda seko skolēnam”; nav aprēķinātas skolēnu pārvadājumu izmaksas; laiks, kas bērnam jāpavada autobusā, nereti ir nesamērīgi ilgs, utt.

VK saskata iespējas, kā situāciju varētu sakārtot, par ko informēja arī komitejas dalībniekus. Piemēram, maršrutus veidot īsākus un lokveida; pēc iespējas vairāk izmantot sabiedriskā transporta pārvadājumus, kompensējot ceļa izdevumus; kompensēt izdevumus par degvielu vecākiem, kuri paši ved bērnus uz skolu; attīstīt velosipēdu satiksmi utt. “Iespējams, jānosaka attālums, cik bērnam ir jāiet kājām līdz skolas autobusa pieturai,” piebilda E. Korčagins.

Komitejā klātesošie pašvaldību vadītāji un speciālisti atzinīgi novērtēja VK centienus ne tikai kritizēt, bet arī iniciēt risinājumus, lai situāciju sakārtotu, tomēr norādīja, ka jebkurā jautājumā, kurš skar bērnus, centrā ir viņu drošība, nevis vienkārši aprēķini un cipari. “No vienas puses, mums ir jādomā, kā padarīt skolēnu pārvadājumus efektīvākus, no otras – mēs nedrīkstam aizmirst par katra bērna drošību. Tas ir aspekts, par kuru vienmēr domā pašvaldības. Risinājumi ir jāmeklē, tomēr tiem ir jābūt samērīgiem un atbilstošiem katrai konkrētajai situācijai, tie nedrīkst būt centralizēti. Runājot par prioritātēm, jāizšķir, vai prioritāte ir drošības jostas skolēnu autobusos vai valsts vietējo autoceļu sakārtošana, no kuriem 50% ir sliktā stāvoklī. Pēc Autotransporta direkcijas datiem, tikai 323 reisi jeb 4,3% no pārvadājumu kopskaita tiek veikti pa pašvaldību ceļiem (neskaitot ielas),” uzsvēra LPS padomnieks tautsaimniecības jautājumos Aino Salmiņš.

Ierosinājums noteikt attālumu komitejas sēdē izpelnījās tikai daļēju atbalstu. “Tas, iespējams, ir risinājums, tomēr arī šajā gadījumā jāatstāj iespēja katrai pašvaldībai pašai noteikt šo kritērijus, jo, ja bērnam līdz skolas autobusam ziemas laikā pa mežu ir jāiet trīs kilometri, tas nav samērīgi. Turklāt, ja pa ceļam ar bērnu kaut kas notiks, pašvaldībā uzreiz viesosies visas tiesībsargājošās iestādes ar jautājumu: kāpēc skolas autobuss bērnu tādos apstākļos nepaņēma no mājām?” piebilda Durbes novada domes priekšsēdētāja vietnieks Andrejs Radzevičs.

Piesardzīgi šajā jautājumā izteicās Autotransporta direkcijas Valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš. “Lielākā problēma arī citviet Eiropā ir šī attāluma noteikšana, tāpēc attālumi noteikti ir diferencējami atbilstoši bērnu vecumam. Arī degvielas kompensēšana ir risinājums. Iespējas, kā sakārtot šo jautājumu, ir jāmeklē, jo jāsaprot, ka ar sabiedrisko transportu visus pārvadāt arī nav iespējams,” uzsvēra K. Godiņš.

Ņemot vērā visu dzirdēto, E. Korčagins pašvaldību pārstāvjiem uzsvēra, ka visi dzirdētie ierosinājumi un iebildes ir pamatotas, un piekrita, ka pašvaldībām neapšaubāmi jāmeklē reālajai situācijai visatbilstošākie risinājumi. Tomēr viņš atgādināja, ka tiem visiem ir jābūt finansiāli pārdomātiem, aprēķinātiem un caurredzamiem – tikai tādā gadījumā nevienam neradīsies pārmetumi.

Komitejas sēdē izskanēja arī citi jautājumi, par kuriem vērts aizdomāties dažādu reformu un minētā jautājuma kontekstā:

  • Ja tiks izveidoti lielāki novadi, vai attālumi starp skolām samazināsies un problēma atrisināsies?
  • Vai, ekonomējot izglītības nozarē, nepārmaksājam par skolēnu pārvadājumiem?
  • Vai skolēnu pārvadājumu lietderība jāvērtē no centra vai tomēr no vecāku viedokļa?
  • Kas ir prioritāte – skolēnu drošība vai iespējamā naudas līdzekļu ekonomija?

Par to, ka jautājums ir ļoti aktuāls un sāpīgs visām pašvaldībām, kurās tika veikta revīzija, un ne tikai, liecināja plašās diskusijas, tāpēc aicinām noskatīties komitejas sēdes videoierakstu šeit.

Apvienotajā komitejā piedalījās: Valsts Kontroles Padomes loceklis Piektā revīzijas departamenta direktors Edgars Korčagins, Autotransporta direkcijas Valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš, Izglītības un zinātnes ministrijas Izglītības departamenta direktore Līga Buceniece.

Plašāka informācija arī zemāk pievienotajās prezentācijās.

Ar revīzijas materiāliem varat iepazīties šeit.

Jana Bunkus,

LPS Komunikācijas nodaļas vadītāja,

padomniece sabiedrisko attiecību jautājumos

LRVK - Par skolēnu pārvadājumu revīziju
ATD - Skolēnu pārvadājumu nodrošināšana
ATD - Sabiedriskā transporta pakalpojumu nozares rezultāti 2016.g.-2018.g. 11 mēnešos