18.martā notika Latvijas Pašvaldību savienības (LPS) sarunas ar Satiksmes ministriju (SM), kurās apsprieda divu jautājumu blokus – auto ceļu nozares jautājumi un sabiedriskā transporta pakalpojumu jautājumi. Sarunu videoierakstu var skatīt šeit http://www.lps.lv/Pasakumi/Videoieraksti/
Sākot sarunas, puses pieņēma zināšanai, ka panākta vienošanas par papildus finansējumu pašvaldību autoceļiem un ielām 5 miljonu latu apmērā, lēmums pieņemts Ministru kabineta 12.marta sēdē.
Jautājumā par Autoceļu finansēšanas modeli abas puses bija vienisprātis, ka, lai novērstu nepārtrauktu ārkārtas situāciju novēršanu ceļu nozarē, finansēšanas modelis būtu jāievieš ar 2014.gada 1.janvāri, taču pušu viedokļi dalījās attiecībā uz to, cik procentu no akcīzes nodokļa naftas produktiem jāatvēl Autoceļu finansēšanas modelim. LPS tomēr uzsver, ka 30% no akcīzes nodokļa naftas produktiem un pilns apjoms no transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa piešķirams Autoceļu finansēšanas modelim, turpretī SM pārstāvji tomēr norāda, ka 20 % procenti no akcīzes nodokļa naftas produktiem aiziet finansēšanas modelim. Puses arī vienojās noteikt, ka katru nākamo gadu valsts autoceļu fonda finansējums pieaug par 10 % no plānotā akcīzes nodokļa apmēriem.
Satiksmes ministrs norādīja, ka tuvākajā laikā ir gatavība sākt diskusijas par vietējo ceļu, 13 000 km, nodošanu pašvaldībām kopā konkrētu uzturēšanas līdzekļu apjomu noteiktam ceļu posmam. LPS viedoklis ir, ka šis jautājums ir tieši saistāms ar Autoceļa fonda finansēšanas modeļa ieviešanu.
Jautājumā par vietējo maršrutu pārvaldīšanas centralizētu vai decentralizētu modeli puses nepanāca vienošanos, taču nolēma līdz 12.aprīlim izdiskutēt darba grupā par kompetenču sadalījumu starp Plānošanas reģioniem un Autotransporta direkciju. Abas puses bija vienisprātis, ka jāmeklē risinājumi, kā nosegt vietējo pārvadātāju parādus par iepriekšējo gadu. LPS šajā jautājumā atsaucasuz 2012.gada 27. septembra Ministru kabineta un Latvijas Pašvaldību savienības domstarpību vienošanos protokolu, kur fiksēta vienošanās, ka nosakot plānoto sabiedriskā transporta pakalpojumu apjomu un finansējuma nepieciešamību kārtējam gadam, tiek ņemts vērā esošais maršrutu tīkls, plānošanas reģionu, republikas pilsētu un pārvadātāju sniegtās prognozes par nākamajā kalendārajā gadā prognozētajiem sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzēju zaudējumiem, kā arī pieejamais budžeta finansējums. Protokolā arī minēts, ka 2013.gadā vietējo reģionālo maršruta tīklu kopējais apjoms netiks samazināts. LPS priekšlikumi ir veikt izmaiņas dotāciju izmaksu kārtībā, pārceļot 2013. otrajā pusgadā paredzētās dotācijas uz pirmo pusgadu, lai segtu vietējiem reģionālajiem pārvadātājiem visas ar pārvadājumu organizēšanu saistītās izmaksas, paredzot piešķirt no valsts budžeta papildus finansējumu 817.8.tūkstošs latu Ls apmērā, lai kompensētu vietējiem reģionālajiem pārvadātājiem 2012.gadā nesegtos zaudējumus līdz 1.maijam. Pieņemt zināšanai, ka abas puses ir vienojušās, lai nodrošinātu sabiedriskā transporta pieejamību papildus finanšu nepieciešamība ir 1.342 miljoni latu apmērā, kā arī Satiksmes ministrijai papildus pieprasīt nepieciešamos līdzekļus 2,1 miljonu latu apmērā no valsts budžeta, lai nodrošinātu zaudējumu segšanu vietējiem reģionālajiem pārvadājumiem līdz 2013.gada beigām. Iepriekšminēto atzīt par pamatu finansiālajai bāzei, sastādot 2014.gada budžetu.
Nelegālo pārvadājumu mazināšanā puses atzina, ka nekavējoši jāaktualizē jautājums par pasākumiem nelegālo pārvadātāju apkarošanā, pašlaik neviens normatīvais akts neregulē kārtību, kādā veicami pasažieru neregulārie pārvadājumi, Autopārvadājumu likumā pašlaik tikai noteikts „pasažieru neregulāro pārvadājumu” skaidrojums. Likumā nepieciešams izstrādāt deleģējumu Ministru kabineta noteikumu izstrādei, kuros būtu noteikta neregulāro pārvadājumu veikšanas kārtība un kontrole. Puses vienojās, ka kopīgi ar Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociāciju aktualizēs Saeimā iesniegtā likumprojekta tālāku virzību.