Lai varētu jums piedāvāt labāku saturu, lapā tiek izmantotas sīkdatnes. Apmeklējot šo vietni, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai.
Sapratu
Iepriekšējais
Nākamais

Latvijā pirmo reizi norisinājies NASA Space Apps Challenge

No 2. līdz 4. oktobrim norisinājās NASA Space Apps Challenge 2020, kas ir viens no lielākajiem globālā mēroga 48 stundu hakatoniem (tehnoloģiju maratons) pasaulē. Tas apvieno kosmosa un tehnoloģiju entuziastus, lai kopā ar NASA risinātu gan ar Zemi, gan kosmosu saistītus izaicinājumus.

Šogad pasākums tika realizēts 100% virtuāli, kas sniedza iespēju jebkuram interesentam vienoties kopējam mērķim un strādāt ar cilvēkiem ar dažādu izcelsmi un talantiem no visas pasaules. Pirmo reizi šim pasākumam pieslēdzās un tika pārstāvēta arī Latvija, kur vietējā organizatora lomu uzņēmās Ventspils pilsētas dome ERAF iniciatīvas “Pilsētu inovatīvās darbības” projektā “Eiropas nākamās paaudzes mazās pilsētas” (nr. UIA03-250).

Space Apps Challenge aizsākās 2012. gadā un tagad kļuvis par lielāko globālo tehnoloģiju maratonu (hakatonu). Kaut arī NASA piešķir balvas TOP projektiem, Space Apps Challenge galvenā vērtība ir sadarbība. Pasākuma misija ir vērsta uz šādiem mērķiem:

* iedvesmot uz sadarbības veicināšanu, radošumu un kritisko domāšanu;

* veicināt interesi par Zemes un Kosmosa zinātni un izpēti;

* veicināt izpratni par NASA datiem visā pasaulē;

* veicināt nākamās paaudzes zinātnieku, tehnologu, dizaineru, inženieru, mākslinieku u. c. izaugsmi un daudzveidību.

Šā gada izaicinājumi:

Novērot: šīs kategorijas izaicinājuma mērķis ir veicināt tādu rīku izstrādi, kas novērošanas datus padarīs pieejamākus zinātniekiem, lēmumu pieņēmējiem un sabiedrībai.

Informēt: nākt klajā ar efektīviem veidiem, kā pievērst jaunas acis zinātniskai un vēsturiskai informācijai.

Uzturēt: kādas darbības varam veikt, lai uzturētu savu planētu, lai tā būtu apdzīvojama nākamajās paaudzēs, un kā mēs varam uzturēt cilvēka dzīvi skarbajos kosmosa apstākļos.

Radīt: neatkarīgi no tā, vai tas ir mākslas darbs, aparatūra vai jauna tehnoloģija, šīs kategorijas izaicinājumi liks jums iedomāties, veidot un radīt izpratni.

Konfrontēt: izvēlieties izaicinājumu šajā kategorijā, lai risinātu dažādus jautājumus vietējā, valsts un/vai pasaules līmenī, kā tehnoloģija var kalpot kā instruments pārmaiņām.

Savienot: šīs kategorijas izaicinājumi lūgs jūs izpētīt saziņas metodes un analizēt sarežģītos cilvēku un ideju tīklus, kas veicina kosmosa aģentūru misijas uz Zemes un kosmosā.

Pasākums tika realizēts NASA Space Apps Challenge sadarbībā ar vietējiem organizatoriem – Ventspils pilsētas domi, Ventspils straptautisko radioastronomijas centru, Ventspils Augstskolu, Ventspils biznesa atbalsta centru, Accenture, Business Academy studentiem, kā arī ar tādiem partneriem kā TechGirls, Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (LIAA), Emergn, TestDevLab, Basaful, kas nodrošināja informācijas nodošanu plašakai auditorijai, mentorus, tehnoloģiju risinājumus, pakalpojumus, kā arī speciālbalvas.

NASA Space Apps Challenge 2020 Ventspils hakatonam reģistrējās 72 dalībnieki, tika izveidotas deviņas komandas, taču līdz galarisinājumu prezentācijām izturēja vien sešas spēcīgākās.

Accenture simpātiju balvu guva komanda RnC, kuras dalībnieki izvēlējās risināt Putting the 'Art' in Artemis izaicinājumu. Komanda izveidoja māksliniekus vienojošu mājaslapu, kurā ar citiem kosmosa entuziastiem dalīties ar iedvesmojošiem kosmosa tematikas mākslas darbiem. Komandas sastāvs: Einārs Rogovs, Anna Zara, Santa Leimane un Justīne Širina.

LIAA simpātiju balvu izcīnīja komanda The lunch team, kura savukārt risināja Orbital Sky, kā ietvaros veidoja izglītojošu spēli par Zemes orbītā esošiem objektiem un to nozīmi. Komandas sastāvs: Renars Skesters-Kambals, Ieva Bebriša, Matīss Kundziņš-Āboliņš, Simona Granta, Endijs Sarkanbiksis un Anete Rutka.

Trešo vietu pēc hakatona žūrijas vērtējuma un VIRAC simpātiju balvu saņēma Ventspils Augstskolas Informācijas tehnoloģiju fakultātes studentu izveidota komanda Space explorers. Tās dalībnieki izvēlējās Hey! What Are You Looking At? izaicinājumu, kurā izveidoja izglītojošas mobilās lietotnes prototipu. Komandas sastāvs: Oskars Vasmuss, Kristaps Blumbergs, Paula Reinvalde, Jānis Šteinbergs un Armands Kļečetņikovs.

Otrajā vietā pēc hakatona žūrijas vērtējuma ierindojās Ventspils Augstskolas studiju programmas “Jaunuzņēmumu vadība” 1. kursa studentu dibināta komanda ClearSpace. Tās dalībnieki izvēlējās Orbital Scrap Metal – The Video Game V2.0. Risinot šo izaicinājumu, komanda izstrādāja mājaslapu, kurā var iepazīties ar izglītojošo materiālu par orbītā esošām materiālām paliekām un citiem kosmiskiem atkritumiem, kā arī vienkāršu un interesantu spēli viedtālruņiem. Komandas sastāvs: Dāvids Biķernieks, Tomass Vanags, Kārlis un Luīze Dārta Sietiņa.

Par NASA Space Apps Challenge 2020 Ventspils hakatona uzvarētāju komandu tika pasludināta internacionāla komanda – Hazard Busters, kuras pieci dalībnieki risināja Automated Detection of Hazards izaicinājumu. Komanda izstrādāja digitālu instrumentu, ar kura palīdzību iespējams prognozēt kritiskas dabas katastrofas. Prototipā tika apskatīta meža ugunsgrēku problēma. Komandas sastāvs: Shenaha Sivakumar, Victor Antonio Barzana Crespo, Irina Ivanova, Mahabir Kumar Gupta un Shravan koundinya Vutukuru.

NASA Space Apps Challenge ir ikgadējs globāls pasākums, taču Latvija NASA kartē tika pievienota hakatona norisei pirmoreiz. Tā kā pašmāju kosmosa entuziastu netrūkst, organizatoru komanda plāno turpināt sadarbību ar NASA un rīkot šo tehnoloģiju maratonu ik gadu.

Projektu līdzfinansē Eiropas Reģionālās attīstības fonds iniciatīvā "Pilsētu inovatīvās darbības". Šī ziņa atspoguļo vienīgi autores viedokli, un iniciatīvas "Pilsētu inovatīvās darbības" iestādes neatbild par šīs informācijas potenciālajiem izmantošanas veidiem.

Sagatavojusi Laura Čodere,

Ventspils pilsētas domes

Ekonomikas nodaļas projekta vadītāja