Lai varētu jums piedāvāt labāku saturu, lapā tiek izmantotas sīkdatnes. Apmeklējot šo vietni, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai.
Sapratu
Iepriekšējais
Nākamais

LPS aizsācis praktisko konferenču ciklu par izglītības sistēmu un kvalitāti Latvijā

30. novembrī Latvijas Pašvaldību savienībā (LPS) norisinājās LPS un Augstākās izglītības padomes rīkotā pirmā praktiskā konference “Kā izvērtēt centralizēto eksāmenu nozīmi Latvijas izglītības procesos?”, kurā piedalījās daudzi eksperti un profesionāļi izglītības jautājumos Latvijā.

Atklājot konferenci, LPS priekšsēdis Andris Jaunsleinis uzsvēra, ka iecere par šādu konferenču ciklu radusies jau sen, diskutējot par to ar Augstākās izglītības padomi. “Mēs esam maza tauta, tāpēc kvalitatīva izglītība ir mūsu viens no konkurētspējas pamatiem.  Latvijā ir daudz ar ko lepoties, tostarp arī izglītība, lai gan bieži izglītības sistēmas virzienā izskan kritika. Ierasts, ka runājam par nepilnībām. Izrunāt, kas ir pozitīvs visās jomās, parasti nepietiek laika. Šodienas uzdevums ir apskatīt gan labo, gan tos aspektus, ko, iespējams, jāuzlabo,” paskaidroja A. Jaunslienis.

 Augstākās izglītības padomes priekšsēdētājs Jānis Vētra savā runā savukārt akcentēja, ka Latvijas izglītības sistēmā ir daudz pozitīvu aspektu. Kā vienu no galvenajiem J. Vētra minēja centralizētos eksāmenus. “Centralizētie eksāmeni ir unikāls objekts, jo no vienas puses ir vienas izglītības līmeņa noslēgums, no otras pāreja uz nākamo – austāko izglītību. Centralizētie eksāmeni neapšaubāmi ir arī kvalitātes rādītājs.”

LPS padomniece izglītības jautājumos Ināra Dundure, iepazīstinot klātesošos ar pirmo diskusijas prezentāciju, uzsvēra, ka analīze par centralizēto eksāmenu rezultātiem un to salīdzinājums tiek veikts jau divus gadus, kas dod iespēju precīzāk paskatīties uz izglītības kvalitāti. “Runājot par izglītības kvalitāti, rodas jautājums, vai tas ir process vai rezultāts? Atbilde ir skaidra – gan process, gan rezultāts raksturo izglītības kvalitāti.”

Visi pieminētie datu un kartogrāfiskie materiāli pieejami LPS izveidotajā salīdzināmo datu datubāzē BLIS: https://blis.lps.lv/lv/struktureti-dati, par kuru sīkāk diskusijas dalībniekiem pastāstīja LPS IT administrators Jānis Upenieks.  

Savukārt konferences ārvalstu viesis no Igaunijas Einārs Ruls (Einar Rull) klātesošos iepazīstināja ar Igaunijas izglītības sistēmu, akcentējot gan kopīgās, gan atšķirīgās abu valstu izglītības sistēmu iezīmes. “Igaunijā šo pievienotās vērtības sistēmu izmantojam jau trīs gadus, analizējot tieši vidusskolēnu rezultātus. Ar šo sistēmu ir iespējams izmērīt, kāds ir skolēnu progress, kā arī izanalizēt, cik daudz ir izdarīts tieši vidusskolas posmā. Dažkārt mēs novērojām, ka vājāko skolēnu progress ir straujāks. tas izskaidrojams ar to, ka šiem skolēniem tiek pievērsta papildus uzmanību, viņi izmanto iespēju mācīties papildus pie privātskolotājiem, kā arī pat pie mājskolotājiem. Tas var novest pie situācijas, ka uzmanība vairāk tiek pievērsta jauniešiem ar vājākām zināšanām, atstājot novārtā spēcīgākos skolēnus.”

Konferencē pētījumu par centralizēto eksāmenu lomu mācību procesa organizēšanu skolās iepazīstināja Aivars Mednis, Gulbenes vidusskolas direktors, Latvijas Izglītības vadītāju asociācijas viceprezidents, Augstākās izglītības padomes loceklis. Jānis Hermanis, Banku augstskolas lektors pētījumā “Vai augstāki rezultāti centralizētajos eksāmenos ļauj gaidīt labākas sekmes studijās” parādīja, ka kopumā studiju procesā lielāku izaugsmi parāda studenti ar zemākiem rezultātiem centralizētajos eksāmenos, taču noslēguma darbus labā līmenī izstrādā studenti ar augstākiem rezultātiem centralizētajos eksāmenos.

Konferencē arī piedalījās: Maira Belova, Latvijas Studentu apvienības prezidente; Arkādijs Zvaigzne, Latvijas Studentu apvienības Akadēmiskā virziena vadītājs; Andris Kangro, Latvijas Universitātes profesors; Irina Avdejeva, Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības eksperte vispārējās izglītības jautājumosIngrīda Kamarūte, Valsts izglītības satura centra Vispārējās izglītības pārbaudījumu nodaļas vadītāja; Ainars Cīrulis, Priekules novada pašvaldības domes priekšsēdētājas vietnieks; Guntis Safranovičs, Dobeles novada domes priekšsēdētāja vietnieks, Gunta Auza, Ilze Vilkārse, Inese Bandeniece, Lilija Stepanova, Irēna Sitņikova un Natela Seļiščeva no Jelgavas pilsētas kā arī vairāki citi valstisko un nevalstisko institūciju eksperti.

Konferences noslēgumā konferences dalībnieki atbalstīja Latvijas Pašvaldību savienības un Augstākās izglītības padomes iniciatīvu turpināt konferenču ciklu par izglītības sistēmu un kvalitāti Latvijā.

Jana Bunkus un Ināra Dundure,

LPS padomnieces

Par centralizēto eksāmenu rezultātiem
Ieskats vispārējās izglītības iestāžu vadītāju viedokļos par centralizētajiem eksāmeniem
Estonian experience of implementing value added model in school efficiency analysis. Role of the centralised exams in school assessment
Vai augstāki rezultāti centralizētajos eksāmenos ļauj gaidīt labākas sekmes studijās