Lai varētu jums piedāvāt labāku saturu, lapā tiek izmantotas sīkdatnes. Apmeklējot šo vietni, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai.
Sapratu
Iepriekšējais
Nākamais

Aktuālā informācija par publisko iepirkumu nolikumos iekļautajām prasībām

Ņemot vērā Iepirkumu uzraudzības biroja aktuālo informāciju attiecībā uz publisko iepirkumu nolikumos iekļautajām diskriminējošajām un neatbilstošām prasībām, informējam Jūs par šādām aktualitātēm:

  1. norādi par konkrētu zīmolu, standartu vai veidu var noteikt tikai izņēmuma gadījumā – ja nav iespējams sagatavot pietiekami precīzu un skaidru iepirkuma līguma priekšmeta aprakstu. Tādā gadījumā norādi lieto kopā ar vārdiem "vai ekvivalents". Ņemot vērā to, ka zīmolu norādīšana tehniskajās specifikācijās un prasībās ir plaši izplatīta, pieliekot tikai klāt piebildi “vai ekvivalents”, VARAM kā NFI/EEZ programmas apsaimniekotājs turpmāk pievērsīs tam lielāku izmanību un prasīs skaidrojumus par īpašajiem apstākļiem un nespēju sagatavot specifikāciju citādā veidā, ja tiks konstatēta konkrētu ražotāju un zīmolu norādīšana;
  2. par diskriminējošām datortehnikas specifikācijām uzskatāmas tādas, kas paredz, ka piedāvātajai datortehnikai jābūt ar Intel mikroprocesoru, Intel vai ekvivalentu mikroprocesoru vai kurās norādīts uz noteiktu mikroprocesora takts frekvenci. Skat: Eiropas Komisijas 2004.gada 13.oktobra paziņojumu Nr.IP/04/1210 “Public procurement: Commission examines discriminatory specifications in supply contracts for computers in four Member States” (“Publiskais iepirkums: Komisija pārbauda diskriminējošas specifikācijas dalībvalstu datortehnikas piegāžu līgumos”);
  3. būvdarbu iepirkumā pretendentam nedrīkst būt izvirzīta pieredzes prasība kā galvenajam būvdarbu veicējam attiecībā uz tādiem darbiem, kas nav līguma galvenie darbi. Pieredze kā galvenajam būvdarbu veicējam var tikt izvirzīta attiecībā uz galvenajiem darbiem un līguma vadību, bet ne uz dažādiem papildu jeb specifiskajiem darbu veidiem, kurus parasti praksē apakšuzņēmēja statusā veic uzņēmumi, kas ir specializējušies kādā šaurākā būvniecības darbu jomā. Skat. arī EM izstrādātās Vadlīnijas kvalifikācijas prasību sagatavošanai ēku būvdarbu publisko iepirkumu nolikumos: https://www.iub.gov.lv/lv/nozaru-ministriju-vadlinijas;
  4. būvdarbu iepirkumā nedrīkst noteikt, ka, ja pretendents balstās uz trešās personas galvenā būvdarbu veicēja pieredzi, tad piedāvājums iesniedzams kā personu apvienībai un attiecīgajai personai ir jābūt personu apvienības biedram. Ņemot vērā, ka pastāv citi veidi, kā pierādīt galvenā būvdarbu veicēja statusu, ne tikai dalība personu apvienībā (pilnsabiedrībā), ieteicams nolikumā neiekļaut norādi uz konkrētu formu. Tāpat arī attiecībā uz pieredzes pierādīšanu nav ieteicams noteikt, ka pieredze par galvenā būvdarbu veicēja statusu tiks uzskatīta par atbilstošu, ja pretendents pieredzi ir guvis kā personu apvienības dalībnieks;
  5. nav pieļaujams, ka tiek izvirzītas pieredzes prasības attiecībā uz visiem līguma izpildē iesaistītajiem speciālistiem (vai attiecībā uz lielu skaitu speciālistu). Kaut arī speciālistu skaits, attiecībā uz kuru būtu pamatoti izvirzīt pieredzes prasības, katrā konkrētajā gadījumā izvērtējams atsevišķi, ieteicams šādas prasības izvirzīt vienīgi attiecībā uz vadošajiem speciālistiem, vienlaikus saglabājot attiecībā uz pārējiem speciālistiem prasības par izglītību vai noteiktu sertifikāciju;
  6. ja kā piedāvājuma vērtēšanas aspekts tiek vērtētas vēsturiskās sociālās iemaksas, tas tiek uzskatīts par neatbilstošu vērtēšanas kritēriju;
  7. atgādinām arī, ka par neatbilstošu izšķirošo piedāvājuma izvēles kritēriju, ja vismaz divu piedāvājumu vērtējums ir vienāds, tiek uzskatīts, ja līguma slēgšanas tiesības tiks piešķirtas tam pretendentam, kas ir nacionāla līmeņa darba devēju organizācijas biedrs un ir noslēdzis koplīgumu ar arodbiedrību, kas ir nacionāla līmeņa arodbiedrības biedre.

Lūdzam ņemt vērā šos Iepirkumu uzraudzības biroja norādījumus, lai izvairītos no kļūdām un iespējamām finanšu korekcijām saistībā ar publiskajiem iepirkumiem.

Tāpat aicinām iepazīties ar Iepirkumu uzraudzības biroja mājas lapā publicētajiem metodiskajiem materiāliem un skaidrojumiem, tostarp, biežāk konstatētajām neatbilstībām iepirkuma procedūru dokumentos, kā arī sagatavojot iepirkumu izsludināšanai, paškontrolei izmantot Iepirkumu uzraudzības biroja sagatavoto metodiku pirmspārbaužu veikšanai (detalizētāk te: https://www.iub.gov.lv/lv/skaidrojumi-un-ieteikumi#es-fondu-un-eeznfi-apguvejiem).