„Pilsēta, kurā mēs lasām saviem bērniem” – šādu mērķi izvirzījusi Zviedrijas pilsēta Gēteborga, ņemot vērā dažādu pētījumu rezultātus par lasīšanas ietekmi uz bērnu sasniegumiem vēlākā dzīves posmā. „Mēs vēlamies Gēteborgā nodrošināt visiem bērniem veiksmīgu dzīves sākumu, tā mazinot nevienlīdzību,” Gēteborgas Sociālo dienu seminārā, kas norisinājās 17. martā Briselē, atklāja pilsētas domes Attīstības speciāliste Osa Lundkvista (Åsa Lundquist).
Lundkvista atklāja, ka Gēteborga vēlas padarīt vienlīdzību saskatāmu un vienkārši saprotamu pilsētas iedzīvotājiem, tāpēc iecerēts vecināt bērnu līdz 12 gadu vecumam lasīšanu, aktivitātēs iekļaujot arī to ģimenes vai tuvākos cilvēkus. „Mēs jo īpaši ceram iesaistīt neaizsargātās grupas, piemēram, ģimenes, kuras ilgstoši saņem pašvaldības sociālos pabalstus un pakļautas nabadzības riskam. Vēlamies nodrošināt bērniem labus apstākļus visu mācību laiku, lai nepieļautu agrīnu mācību pamešanu. Statistika liecina, ka vairāku negatīvu faktoru kopums – zems izglītības līmenis, zems ienākumu līmenis un mazkvalificēts darbs, kas prasa daudz enerģijas – palielina risku negatīvāk ietekmēt veselību, kas nozīmē papildu izdevumus gan indivīdam, gan pašvaldībai. Tāpēc vēlamies samazināt nevienlīdzību jau no mazotnes” uzsvēra Gēteborgas pārstāve. Pilsēta plānojusi veidot bibliotēkas ne tikai skolās, bet arī bērnudārzos, uzstādīt nelielas pārvietojamās bibliotēkas, rīkot priekšlasījumus bērniem, veicināt bērnu lasīšanu vasaras laikā un dāvināt bērniem grāmatas, lai veicinātu bērnu lasīšanu un vecāku lasīšanu ar bērniem.
Londonas Universitātes koledžas profesore Ivona Kelija (Yvonne Kelly), kura veikusi vairākus longitūdos pētījumus par lasīšanas ietekmi uz bērnu attīstību, secināja, ka investīcijas agrīnā bērnu attīstībā atmaksājas. „Lasīšana ar bērniem, jo īpaši vecumā līdz 7 gadiem, samazina to sociāli emocionālās problēmas, uzlabo sociālās prasmes un gatavību skolai. Tas mums palīdzētu atrisināt daudzas sociālās problēmas, ar ko saskaramies,” norādīja profesore.
Interesanti, ka bērnu lasīšanas veicināšanas aktivitātes ar pašvaldību atbalstu regulāri tiek īstenotas Briselē. Piemēram, vasaras brīvlaika laikā pilsētas bibliotekāri rīko kopīgas lasīšanas pasākumus dažādos pilsētas parkos, pie bērnu spēļu laukumiem vai smilšu kastēm, „apbruņojušies” ar grāmatu somu vai kasti. Regulāri priekšlasījumi bibliotēkās visu gadu tiek organizēti bērniem vecumā līdz trim gadiem. Tāpat klausīties bibliotekāru lasījumos kopā ar klasi dodas bērni pirmsskolas vecumā, lai mudinātu to vēlmi ātrāk iemācīties lasīt pašiem un iegriezties bibliotēkā arī kopā ar vecākiem!
Gēteborgas pilsēta aicina citu valstu pašvaldības, kuras ieinteresētas līdzīgās aktivitātes, dalīties savā pieredzē un apsvērt iespēju sadarboties Erasmus + programmas projekta ietvaros. Šī programma sniedz iespēju jebkura līmeņa izglītības procesā iesaistītajiem doties uz kādu no Erasmus + partnervalsti, lai uzlabotu savas prasmes. Vairāk informācijas par Erasmus + programmu atradīsiet šajā tīmekļa vietnē.