Lai varētu jums piedāvāt labāku saturu, lapā tiek izmantotas sīkdatnes. Apmeklējot šo vietni, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai.
Sapratu
Iepriekšējais
Nākamais

Notika LPS un Satiksmes ministrijas sarunas

 

 

30. aprīlī notika ikgadējās Latvijas Pašvaldību savienības (LPS) sarunas ar Satiksmes ministriju (SM). Sarunās piedalījās gan pašvaldību pārstāvji gan, Satiksmes ministrijas pārstāvji, tās vadīja satiksmes ministrs Anrijs Matīss un LPS Tehnisko problēmu komitejas priekšsēdētājs Aivars Okmanis.  

Viens no pirmajiem jautājumiem sarunās bija par Sabiedriskā transporta pakalpojumu organizāciju 2014. gadā, un par finansējumu reģionālo starppilsētu, reģionālo vietējo, dzelzceļa un pilsētu maršrutiem 2014. un 2015. gadā. Šajā jautājumā vienojās atbalstīt SM iesniegto pieprasījumu valsts jaunās politikas iniciatīvām 2015. gadam 24, 056 miljonu EUR apmērā: dzelzceļam – par infrastruktūras izmantošanu 9 143 499 EUR un pārējiem dzelzceļa izdevumiem 7 755 258 EUR; autobusiem – kvalitātes prasību izpildei 2 378 140 EUR un Latvijas nacionālajā attīstības plānā (NAP) minēto pasākumu izpildei 4 410 903 EUR; peļņas procenta palielinājumam – dzelzceļa pārvadātājiem 40 142 EUR un autobusu pārvadātājiem 328 242 EUR. Vienojās arī par maksas dzelzceļa infrastruktūras izmantošanai izdalīšanu no kopējās sabiedriskā transporta dotācijas. Sarunu dalībnieki atzinīgi vērtēja Sabiedriskā transporta padomes izveidi.

Jautājumā par valsts un pašvaldību autoceļu un ielu finansējumu LPS aicina valdību ar 2015 plānot finansējumu atbilstoši Nacionālā attīstība plānā, „Transporta attīstības pamatnostādnēs” „Valsts autoceļu sakārtošanas programmā 2014. – 2020. gadam” definētajiem mērķiem. Pamatojoties uz izstrādāto Valsts autoceļu sakārtošanas programmu 2014. – 2020. gadam, puses vienojās paredzēt tai adekvātu finansējumu, kā arī jāizstrādā Valsts atbalsta programmu valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem. Abas puses piekrita, kapienācīgai valsts un pašvaldības autoceļu un ielu uzturēšanai nepieciešami ne mazāk kā 440 miljoni eiro gadā

Sarunās skatīja arī jautājumu par plānotajiem pasākumiem atvieglojumu administrēšanas kārtības precizēšanā sabiedriskajā transportā pārvadāto personu uzskaites un identificēšanas problēmu risināšanai. Puses vienojās, ka nepieciešams mainīt atvieglojumu administrēšanas kārtību, lai nodrošinātu šoferu izslēgšanu no atvieglojumu administrēšanas procesa, atvieglotu atlaižu saņemšanas kārtību un neradītu papildus finansiālo slogu valsts budžetam. Sarunās arī nolēma atbalstīt Pārresoru koordinācijas centra (PKC) virzītos grozījumus virknē normatīvajos aktos.

Svarīgs jautājums sarunās bija par 2012. gada 15. maija noteikumiem Nr.341 „Kārtība, kādā nosaka un kompensē ar sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu saistītos zaudējumus un izdevumus, un nosaka sabiedriskā transporta pakalpojuma tarifu” ietekmi uz pilsētu, reģionālajiem vietējās un starppilsētu nozīmes pārvadājumiem. Puses bija vienisprātis, ka iespējami ātrākā laikā nepieciešams sagatavot grozījumus MK noteikumos Nr.341 „Kārtība, kādā nosaka un kompensē ar sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu saistītos zaudējumus, un izdevumus un nosaka sabiedriskā transporta pakalpojuma tarifu”, lai uzlabotu dotāciju aprēķināšanas kārtību.Esošais regulējums ierobežo uzņēmumiem veikt kvalitātes prasību ieviešanu un nodrošināšanu autobusu pārvadājumos.

Noteikumi Nr. 341 diskriminē pārvadātājus, nosakot nesamērīgi zemu peļņas procentu – 1.5-2.5 % no ieņēmumiem. Turklāt, aprēķinot peļņu no biļešu ieņēmumiem tiek diskriminēti reģionālie vietējas nozīmes pārvadātāji, kuriem objektīvu iemeslu dēļ ir zemi biļešu ieņēmumi. Šāda pieeja, ka pie vienāda faktiskā pakalpojuma apjoma, vieniem peļņa tiek uzskaitīta lielāka, bet otriem mazāka, ir konkurenci ierobežojošs apstāklis.

Pēc MK noteikumos noteiktajiem kritērijiem uzņēmumiem, kuri pārsniedz aprēķināto pašizmaksu par vairāk nekā 5% pagājušogad un 3% turpmāk, netiks kompensēti zaudējumi, kuri pārsnieguši šo robežu. Līdz ar to tuvāko mēnešu laikā vairākiem uzņēmumiem, kuri veic vietējos pasažieru pārvadājumus Rīgas un Latgales plānošanas reģionu teritorijās, avansa maksājumi pēc pirmā pielikuma ir samazināti tik tālu, ka tiek apdraudētas naudas plūsmas uzņēmumos. Pēc stāvokļa uz 30.04. 2014. Šādam riskam ir pakļauti vismaz 15 pārvadātāju komercsabiedrības. Puses vienojās, ka steidzami sagatavojami grozījumi MK noteikumos Nr. 341., lai korekti kompensētu pasažieru zaudējumus 2014. gadā. Līdz jauna regulējuma pieņemšanai noteikt, ka uzņēmumiem, kuri pārsniedz aprēķināto pašizmaksu par vairāk nekā 5 %, netiks kompensēti zaudējumi, kuri pārsnieguši šo robežu.Ar 2015. gadu piemērojams pilnīgi jauns regulējums, kura pamatprincipi jāizstrādā līdz 2014. gada 1. septembrim

Jautājumā par autoostu pakalpojumiem un finansējumu sarunās vienojās, ka nepieciešams uzsākt grozījumu virzīšanu izskatīšanai Ministru kabineta kārtības rullī noteiktajā kārtībā, kā arī LPS rosina izveidot darba grupu, kas izvērtēs sagatavotos grozījumus normatīvajos aktos, izvērtējot reālu finansiālo ietekmi uz pašvaldību un pārvadātāju budžetiem.

Sarunās apsprieda grozījumus Autopārvadājumu likumā un priekšlikumus nelegālo pārvadājumu samazināšanā.Grozījumi Autopārvadājumu likumā, kas paredz precizēt neregulāro pārvadājumu definīciju 2013. gada 21. novembrī Saeimā ir pieņemti otrajā lasījumā. 2013. gada 7. decembrī minētā likuma grozījumu virzība tika atlikta. Plānots, ka likuma grozījumu virzība izskatīšanai un apstiprināšanai trešajā lasījumā tiks atsākta 2014. gada maijā. Koalīcijas padomes sēdē tika panākta vienošanās, ka Satiksmes ministrijas sagatavotie grozījumi tiks virzīti apstiprināšanai tādā redakcijā, kāda ir saskaņota ar Latvijas Lielo pilsētu asociāciju (LPPA). Likums stāsies spēkā ar 2015. gada 1. janvāri.Šī jautājuma izskatīšana ir ļoti būtiska, tāpēc LPS uzstāj, ka ir nepieciešams steidzami rast iespēju likumprojekta tālākai virzībai uz trešo lasījumu un attiecīgu MK noteikumu izstrādei un pieņemšanai vēl 2014.gadā.

Puses vienojās, ka sagatavojama kopīga vēstule Saeimas atbildīgajai komisijai un politisko partiju frakcijām, ar lūgumu  rast iespēju likumprojekta tālākai virzībai uz trešo lasījumu un attiecīgu MK noteikumu izstrādei un pieņemšanai vēl 2014.gadā.

LPS padomnieks Aino Salmiņš