Latvijas Pašvaldību savienības (LPS) un Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) ikgadējās sarunās viens no galvenajiem jautājumiem šogad bija izglītības pieejamība un izglītības iestāžu tīkla sakārtošana un abas puses bija vienisprātis – sākumskolas izglītība ir jānodrošina pēc iespējas tuvāk bērna dzīvesvietai.
LPS kā vienu no pirmajiem jautājumiem apspriešanai virzīja jautājumu par izglītības kvalitāti un pieejamību, akcentējot, šie ir faktori, kas veicina izglītotas, inteliģentas, ražotspējīgas sabiedrības attīstību.
Diskutējot par izglītības pieejamību, LPS un IZM vienojās, ka nepieciešama jauna pieeja izglītības iestāžu pakalpojumu nodrošināšanai, ievērojot šādus principus:
pirmsskolas izglītība – maksimāli tuvu dzīvesvietai neatkarīgi no ģeopolitiskiem kritērijiem;
sākumskolas izglītība (1.- 6.klase) – maksimāli tuvu dzīvesvietai neatkarīgi no ģeopolitiskiem kritērijiem vai arī pēc iespējas tuvāk dzīvesvietai, nodrošinot pakalpojumu pieejamību vietējas nozīmes autoceļu tuvumā. Nozīmīgi vērtēt arī pirmsskolas (5 līdz 6 gadus vecu bērnu) izglītības integrāciju šajās iestādēs;
vispārējā vidējā izglītība (10.- 12.klase) – Gaidāmajam 2014. -2015. gada mācību gadam netiek noteikts 10. klases piepildījuma normatīvs. Vispārējā vidējā izglītība tiek skatīta kontekstā ar profesionālās izglītības prestiža un pieejamības paaugstināšanu, internātu pieejamības nodrošināšanu un pēc sabiedriskās apspriešanas pašvaldībās.
profesionālā vidējā izglītība – Atbilstoši katra reģiona attīstības scenārijiem, vērtējama arī profesionālo izglītības programmu integrācija vispārējā izglītībā, konsolidējot iestāžu pārvaldību un izmaksas. Lēmumu par katru konkrēto pašvaldībā esošo profesionālās izglītības iestādi IZM pieņemt, sadarbojoties ar pilsētu un novadu pašvaldībām, nozaru asociācijām un ekspertiem.
LPS un IZM vienojās par turpmāko sadarbību izglītības vides kvalitātes paaugstināšanā, veicot izglītības satura pilnveidi un attīstot atbilstošu infrastruktūru. Svarīgs izglītības kvalitātes faktors ir arī cienīgs atalgojums pedagogiem, un IZM apņēmās informēt par rezultātiem darbā pie algu paaugstināšanas pēc darba grupas “Jauna pedagogu darba samaksas aprēķināšanas modeļa un pedagogu darba samaksas paaugstināšanas grafika izstrāde darba rezultātu apkopošanas”.
Latvijas Pašvaldību savienība un Izglītības un zinātnes ministrija vienojās, ka arī turpmāk, IZM realizējot Izglītības attīstības pamatnostādnes 2014.–2020. gadam, pašvaldībām svarīgos jautājumus izglītības jomā apspriedīs, lai meklētu katrai problēmai labāko risinājumu.