Lai varētu jums piedāvāt labāku saturu, lapā tiek izmantotas sīkdatnes. Apmeklējot šo vietni, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai.
Sapratu
Iepriekšējais
Nākamais

Pūces slepenais autoceļu remonta plāns

Pašvaldības visu laiku prasa VARAM iepazīstināt ar remontēt plānoto autoceļu sarakstu. Ministrs Juris Pūce sola, tomēr līdz pat šim brīdim sarakstu nav parādījis, norāda pašvaldību pārstāvji.

Foto: LETA

 

Šķiet, vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs Juris Pūce nolēmis turpināt konfrontāciju ar pašvaldībām, radot pamatu jauniem pārmetumiem no pašvaldību puses – šoreiz saistībā ar VARAM kūrēto investīciju programmu autoceļu attīstībai administratīvi teritoriālās reformas (ATR) kontekstā. Proti, pašvaldību pārstāvji uzsver, ka Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) joprojām nav atklājusi, kurus autoceļus un kuros reģionos plāno remontēt, turklāt remontu plāna apspriešanā pašvaldības netiekot iesaistītas.

VARAM pārstāvji gan noraida šo pārmetumu un akcentē, ka sadarbība tiekot organizēta ar plānošanas reģionu pārstāvjiem. “VARAM, slēdzot vienošanos ar plānošanas reģioniem par valsts budžeta finansējuma izlietojumu 2020. gadā, vienojās ar plānošanas reģioniem, ka tie sagatavos priekšlikumu iesniegšanai ministrijā ar prioritāri pārbūvējamo un atjaunojamo valsts reģionālo un vietējo autoceļu posmiem reģionā ietilpstošajās pašvaldībās. Vienošanās ar plānošanas reģioniem tika apstiprināta katra plānošanas reģiona attīstības padomes sēdē, kuras sastāvā ir attiecīgā reģiona visu pašvaldību vadītāji. Līdz ar to jau sākotnēji pašvaldības bija informētas un iesaistītas uzdevuma izpildē. Plānošanas reģioni sagatavoja sākotnējo prioritāri sakārtojamo ceļu posmu sarakstu, plānojot vismaz vienu prioritāro ceļa posmu katrā jaunveidojamā novadā un novados, kuru robežas nav plānots grozīt, saskaņā ar VARAM piedāvāto informācijas pieprasījuma formu,” uzsver VARAM.

 

Sola, bet nerāda

Latvijas Pašvaldību savienības (LPS) vadītājs Gints Kaminskis gan Dienai norāda: “Pašvaldības visu laiku prasa VARAM iepazīstināt ar remontēt plānoto autoceļu sarakstu. Pūce sola, tomēr līdz pat šim brīdim VARAM sarakstu nav parādījis. Attiecībā uz plānošanas reģioniem – (par šādiem nozīmīgiem jautājumiem. – Red.) būtu jārunā ar konkrēto pašvaldību vadītājiem, kuri ir plānošanas reģiona padomes locekļi un attiecīgi ir arī lemttiesīgi. Un tad ir jautājums: ar ko VARAM plānošanas reģionā runā – ar šīs institūcijas darbiniekiem vai tomēr ar padomi, kas ir augstākā lēmējinstitūcija?” Pēc Kaminska stāstītā secināms, ka pašvaldību vadītāji, kuri ir attiecīgo plānošanas reģionu padomes locekļi, līdz šim nav saņēmuši nekādu informāciju par remontēt plānoto autoceļu sarakstu.

Daudz skarbāk par VARAM rīcību šajā jautājumā izsakās LPS padomnieks tautsaimniecības jautājumos Aino Salmiņš: “Galvenā viedokļu atšķirība starp VARAM un pašvaldībām ir tajā, ka pašvaldības grib uzsvaru likt uz vietējas nozīmes, nevis reģionālajiem autoceļiem. Cik es saprotu, VARAM grib tieši otrādi. Un tad jāatceras, ka valsts pārziņā ir 20 tūkstoši kilometru autoceļu, no kuriem 13 tūkstoši kilometru ir vietējās nozīmes autoceļi, bet galvenie un reģionālie – tikai septiņi tūkstoši kilometru. Protams, atsevišķus reģionālās nozīmes ceļus ir būtiski remontēt, tomēr ATR kontekstā svarīgāk ir saremontēt maksimāli daudz tieši vietējās nozīmes autoceļu.

Diemžēl VARAM ar mums (LPS) nekonsultējas vispār. Patlaban arī nav skaidrības, no kādiem avotiem VARAM plāno saņemt finansējumu plāna īstenošanai; vidēja termiņa budžetā vismaz pagaidām šim mērķim finansējums nav iezīmēts.

Būtībā šie 300 miljoni eiro autoceļu remontiem ir uzzīmēti uz papīra un pagaidām ir bez konkrēta finansējuma. Līdz ar to man nekas cits neatliek kā domāt: tas viss atgādina politisko korupciju – kas cits tas ir?”

Atbildot uz Dienas jautājumu par vērienīgā plāna finansējuma avotiem un to, cik droši var prognozēt, ka nauda arī tiks iedalīta, VARAM norāda, ka 2019. gada 5. novembra Ministru kabineta protokollēmumā tika uzdots VARAM sadarbībā ar Satiksmes ministriju (SM) sagatavot priekšlikumus prioritārajam pasākumam 2021.–2023. gadam “Investīciju programma autoceļu attīstībai administratīvi teritoriālās reformas kontekstā”, paredzot finansējumu jaunā SM programmā. “Pildot šo uzdevumu, VARAM ir izstrādājusi prioritāro pasākumu ar tajā ietvertajiem ceļu posmiem un iesniegusi to Finanšu ministrijā un Pārresoru koordinācijas centrā. 2021. gadā papildus nepieciešamais indikatīvais finansējums ir 93,76 miljoni eiro, 2022. gadā – 97,45 miljoni eiro, bet 2023. gadā – 108,79 miljoni eiro. Plānots, ka 2021. gadā indikatīvi tiks sakārtoti autoceļi aptuveni 416 kilometru garumā, 2022. gadā – ap 335 kilometriem, bet 2023. gadā – aptuveni 127 kilometri,” pauž ministrijā.

Argumentējot, ka finansējums tiks piešķirts, VARAM norāda, ka finansējums (300 miljoni eiro) ir iekļauts arī Nacionālā attīstības plāna (NAP) 2021.–2027. gadam 335. uzdevumā. Šeit gan būtiski atgādināt, ka likumā tika noteikts atalgojuma palielinājums mediķiem, taču tas netika izpildīts, apstiprinot valsts budžeta likumu. Līdz ar to VARAM arguments par finansējuma paredzēšanu NAP nav uzskatāms par drošu garantiju, ka solītie 300 miljoni eiro tiks piešķirti.

Atbildot uz Dienas jautājumu par iespēju iepazīties ar remontēt plānoto autoceļu sarakstu un kritērijiem, pēc kuriem tie izvēlēti, VARAM norāda, ka tas būšot pieejams pēc izskatīšanas Ministru kabinetā.

Turklāt savdabīgi, VARAM pārstāvji Dienai pauž, ka prioritāro ceļu saraksts ir saskaņots ar SM, tajā pašā laikā, pēc SM pārstāvju Dienai sacītā, sarakstu no VARAM plānots saņemt jūlija vidū.

 

Arī ceļu būvnieki neizpratnē

“Plānotais ceļu remontu apjoms paredzēts vienmērīgi visos reģionos atkarībā no attiecīgajā plānošanas reģionā esošā ceļu tīkla garuma un to tehniskā stāvokļa. Saraksts veidots ar prioritāri pārbūvējamo un atjaunojamo valsts reģionālo un vietējo autoceļu posmiem atbilstoši informatīvajā ziņojumā “Par investīciju programmu autoceļu attīstībai administratīvi teritoriālās reformas kontekstā” noteiktajiem kritērijiem: autoceļa seguma stāvoklis (slikts, ļoti slikts); vidējā diennakts satiksmes intensitāte; šī brīža novadu pašvaldību administratīvo centru sasniedzamība ar plānotā novada iespējamo administratīvo centru pēc administratīvi teritoriālās reformas un administratīvā centra sasniedzamība novados, kuru administratīvās teritorijas nav plānots grozīt; funkcionālās izmantošanas nozīme saistībā ar nozaru reformām,” norāda VARAM pārstāvji.

Neizpratni par zināmu slepenību saistībā ar VARAM iecerēto autoceļu remonta vērienīgo plānu un neskaidrību par finansējuma nodrošināšanu Dienai pauž ceļu būvniecības nozares pārstāvji, atgādinot, ka jau šobrīd ir jābūt skaidram gan paredzamo darbu plānam, gan finanšu nodrošinājumam, gan arī grafikam, kad tiks izsludināti iepirkuma konkursi un būs jāsāk darbu izpilde.

To netieši apliecina arī VAS “Latvijas valsts ceļi” pārstāve Anna Kononova, kura norāda, ka no stratēģiskā viedokļa būtiski ir savlaicīgi saņemt informāciju gan par remontēt iecerētajiem autoceļu posmiem, gan arī darbu izpildei pieejamo finansējumu, jo, lai nākamgad varētu kvalitatīvi sākt darbus, jau šogad būtu svarīgi zināt visus nosacījumus, lai var laikus izsludināt iepirkuma konkursus, noskaidrot darbu veicējus un noslēgt līgumus.

 

Guntars Gūte

Diena

13.07.2020.