Foto: Pixabay
Tā kā publiskajā telpā izskanējusi neizpratne par likumā Par interešu konfliktu novēršanu valsts amatpersonu darbībā paredzēto vairāku amatu savienošanu bez atlīdzības, nekavējoties jāveic grozījumi normatīvajos aktos, lai novērstu šādas situācijas un jebkāda veida neskaidrības.
Līdz ar to LPS Ministru prezidentam, nozaru ministriem un Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam (KNAB) ir nosūtījusi vēstuli, skaidrojot minētā likuma prasības un aicinot nekavējoties lemt par iespējamām izmaiņām attiecīgajās normās, ja radusies tāda nepieciešamība. LPS jau šogad, tiekoties ar OECD ekspertiem, diskusijā akcentēja, ka minētajā likumā būtu jāpārskata tieši amatu savienošanas jautājums, arī ārvalstu eksperti to atbalsta.
Spēkā esošais likums Par interešu konfliktu novēršanu valsts amatpersonu darbībā nosaka vispārējos un speciālos amatu savienošanas ierobežojumus. Uz pašvaldības domes priekšsēdētāju kā valsts amatpersonu attiecas gan vispārējie, gan speciālie amatu savienošanas ierobežojumi.
Ja likumā nav noteikti stingrāki ierobežojumi, tad valsts amatpersona amatu var savienot ar ne vairāk kā diviem citiem algotiem vai citādi atlīdzinātiem amatiem citas publiskās personas institūcijās, ierobežojumā minēto amatu skaitā neietilpst pedagoga, zinātnieka, ārsta, veterinārārsta, profesionālā sportista un radošais darbs.
Uz pašvaldības domes priekšsēdētāju attiecas arī speciālie amatu savienošanas ierobežojumi, kur jau minētā likuma 7.pants nosaka institūcijas ar amatiem, kurās pašvaldības domes priekšsēdētājs var savienot savu amatu, tā, piemēram, ar amatu biedrībā vai nodibinājumā, politiskajā partijā vai reliģiskajā organizācijā; citu amatu publiskas personas institūcijā (ja tas nerada interešu konfliktu un saņemta amatu savienošanas atļauja); amatu kapitālsabiedrībā, kurā publiska persona ir vai publiskas personas kapitālsabiedrība ir dalībnieks, ja tas saistīts ar publiskas personas interešu pārstāvēšanu šajā kapitālsabiedrībā (ja tas nerada interešu konfliktu un saņemta amatu savienošanas atļauja).
Kopējais likuma princips nosaka, ka amatu savienošana pieļaujama, ja tā nerada interešu konfliktu, nav pretrunā ar valsts amatpersonai saistošajām ētikas normām un nekaitē amatpersonas tiešo pienākumu izpildei.
Vienlaikus KNAB ir informējis par projektu Korupcijas novēršanas ietvara stiprināšana un tuvāko divu gadu laikā OECD eksperti vērtēs normatīvo aktu korupcijas novēršanas jomā atbilstību starptautiskajiem standartiem un labajai praksei, sniegs rekomendācijas un vienu no veicamajiem uzdevumiem ir padziļināta analīze šobrīd spēkā esošajam likumam Par interešu konflikta novēršanu valsts un amatpersonu darbībā. Tomēr ņemot vērā šā jautājuma absurdumu, LPS to nekavējoties aktualizēs KNAB.
Pašvaldības domes priekšsēdētājs ir cieņpilns un demokrātisku vēlēšanu rezultātā iedzīvotāju uzticēts amats, kura ietvaros viņš atbildīgi pilda savus ikdienas darba pienākumus. Pēc Administratīvi teritoriālās reformas Latvijā ir 43 pašvaldības, novadi kļuvuši lielāki. Pašvaldību vadītāju pienākumu apjoms un atbildība ir būtiski palielinājusies, tāpēc dalība dažādās komisijās, padomēs, institūcijās bez papildus samaksas ir svarīgs ikdienas darba pienākums pašvaldības labākajās interesēs. Šis darbs sekmē, piemēram, investīciju piesaisti, uzņēmējdarbības attīstību, sociālā atbalsta plānošanu, finansējuma avotu piesaisti infrastruktūrai, informācijas apmaiņu ar valsti un starptautiskajām institūcijām, nozīmīgu datu ieguvi u.c.
Liene Užule
LPS padomniece sabiedrisko attiecību jautājumos