Pateicoties ES finansējumam, Daugavpils novada Kalupes pamatskola iegādājusies specializētos robotus, kurus varēs izmantot robotikas pulciņa bērni. Šajā pulciņā darbojas 19 bērni no otrās līdz astotajai klasei. Mazākie audzēkņi pārsvarā nodarbojas ar robotu saskrūvēšanu jeb konstruēšanu, savukārt programmēšanas darbiņš tiek uzticēts vecāko klašu izglītojamiem. Nodarbības notiek vienu reizi nedēļā divas mācību stundas pēc kārtas.
Robotus iespējams vadīt, ieprogrammējot tos datorā, kā arī izmantojot savu viedierīci (mobilo telefonu, planšeti). Nepieciešams vien instalēt savai ierīcei atbilstošo programmu (datorā – mBlock, viedierīcēm – MakeBlock). Nākotnē pulciņā plānots izmantot arī ārkārtējās situācijas apstākļos skolai piešķirtās viedierīces, ko patlaban izmanto bērnu attālināto mācību nodrošināšanai.
Pildot dažādus uzdevumus, bērni mācās vadīt robotus, iziet šķēršļu joslas, kā arī gatavojas lielākām, Latvijas mēroga sacensībām, kuras notiek ik gadu. (Šogad ieplānotās sacensības Rēzeknē nenotika koronavīrusa izraisīto ierobežojumu dēļ.)
Pieredzē dalās Kalupes pamatskolas direktores vietniece, matemātikas un informātikas skolotāja Tatjana Romanceviča: "Cik reizes bērni ieprogrammēs robotam apgriezties, tik reizes robots to arī darīs. Vienu reizi viņi pajokoja un uzlika 16 reizes, nācās diezgan ilgi gaidīt. Es bērniem ļauju mēģināt, jo, tikai sakot ”dari tā un nekā citādāk!”, bērniem tas apnīk. Viņi grib visu izmēģināt paši. Jāļauj bērniem arī kļūdīties – tad interese nepazūd. Teikšu godīgi – viņi ļoti gaida otrdienu un prasa, vai pulciņš notiks. Bērni darbojas ar prieku!”
Šādi roboti nav visās Latvijas skolās, Daugavpils novadā tādi ir vēl Vaboles un Randenes skolās. Kalupes skolā ir pieejams arī lodēšanas komplekts, ar kura palīdzību vecāko klašu audzēkņi pašu spēkiem varēs izveidot savus robotus.
Pulciņā tiek attīstītas bērnu radošuma, loģiskās domāšanas, kā arī roku motorikas spējas. Nodarbojoties ar robotiem, var apgūt vairākus priekšmetus vienlaicīgi. "Vispirms tā ir mājturība, kaut kas no vizuālās mākslas, jo bērniem jāspēj šo robotu salikt pareizi. Viena komanda ļoti lēni strādāja, neprata pat saskaitīt ”punktiņus”. Attīstās arī telpiskā domāšana, lai bērni paši saprastu un iedomātos ,kā tas strādā. Kad robots ir saslēgts, sākas informātika (programmēšana). To var izmantot arī mācību priekšmetos, piemēram, matemātikā, ieprogrammējot robotam noteiktu ceļa šķērsošanas attālumu, vai arī izmantot robotu, lai (zinot laiku un ceļu) aprēķinātu tā kustības ātrumu. Robotiem ir arī gaismas un skaņas sensori. To visu var izmantot fizikas stundās,” stāsta skolotāja. Viņa piebilst, ka robotu iegāde ir liels ieguvums skolas audzēkņiem, jo viņi mācās pieņemt lēmumus paši. Iegūtās iemaņas noteikti noderēs turpmākajās mācībās vidusskolā un pavērs iespējas studēt tādās perspektīvās nozarēs kā programmēšana vai robotika.
Projekts "Atbalsts izglītojamo individuālo kompetenču attīstībai" (projekta nr. 8.3.2.2/16/I/001) tiek realizēts, sadarbojoties Daugavpils novada pašvaldībai un Valsts izglītības satura centram. Tā īstenošanas gaitā tiek organizētas ārpus skolas nodarbības, dažādu mācību priekšmetu padziļinātas apguves nodarbības, valodu apmācība, dažādas citas aktivitātes, vasaras nometnes u.c.
Projekta mērķis: nodrošināt Latvijas izglītības pakalpojumu daudzveidību, kas balstīti uz individuālās mācību pieejas attīstību un ieviešanu vispārējās izglītības iestādēs, tādējādi uzlabojot izglītojamo kompetences un mācību sasniegumus.
Projekta īstenošanas laiks: no 2017. gada līdz 2021. gadam (4 mācību gadi) divos posmos: 1. posms – 2017./2018. māc. g. un 2018./2019. māc. g.; 2. posms – 2019./2020. māc. g. un 2020./2021. māc. g.
Projekta dalībnieki: Vaboles vidusskola, Randenes pamatskola un Kalupes pamatskola.
Sagatavojusi Daugavpils novada domes
Informācijas un sabiedrisko attiecību daļa