Lai varētu jums piedāvāt labāku saturu, lapā tiek izmantotas sīkdatnes. Apmeklējot šo vietni, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai.
Sapratu
Iepriekšējais
Nākamais

Tiešsaistē apspriež elektriskā velosipēda priekšrocības un potenciālu tūrismā un ikdienas lietošanā

Jūnija sākumā tiešsaistes seminārs par elektrisko velosipēdu potenciālu tūrisma attīstībai Vidzemē pulcēja 50 dalībniekus. Ar savām zināšanām un pieredzi dalījās četri zinoši nozares eksperti, kuri sniedza pilnvērtīgu ieskatu tēmā. Par mobilitātes paradumu maiņu un elektrovelosipēda lomu tūrismā savu redzējumu pauda politikas plānotājs, tūrisma produktu attīstītājs, velopakalpojumu sniedzējs un tā lietotājs. Ekspertu prezentācijas tika ierakstītas, tāpēc tās iespējams noskatīties arī tiem interesentiem, kas semināram tiešsaistē pieslēgties nevarēja.

Video prezentācijas:

Evita Feldberga “Tūrisms, mobilitāte un Covid-19”

Santa Paegle “Velotūrists un tā vajadzības”

Simona Sniķe “Pieredze ar elektrisko velosipēdu nomu Gulbenē”

Mārtiņš Malcenieks “Vai elektrovelosipēdam ir nākotne Vidzemē?”

Krīze paver iespējas vietējā tūrisma attīstībai un piedāvājuma stiprināšanai

Ekonomikas ministrijas Nozaru politikas departamenta direktore Evita Feldberga vērsa uzmanību, ka joprojām darbojamies krīzes apstākļos un jāņem vērā, ka šobrīd lielākais fokuss tiks likts uz vietējo tūrismu. Papildus tam viņa norādīja, ka īpaši būtiska loma būs mārketingam, jo brīdī, kad robežas tiks atvērtas, ikviena valsts Eiropā konkurēs par tūristu piesaisti. Klātesošie tika iepazīstināti ar šobrīd pieejamo atbalstu tūrisma nozarē.

Komentējot elektrovelosipēda potenciālu tūrisma piedāvājuma dažādošanai, E. Feldberga atzina, ka “arī viņai šis braucamrīks nav nekas svešs, tas testēts arī ārvalstīs, dažādās infrastruktūrās”.

Viss sākas ar infrastruktūru un pārdomātu piedāvājumu

Veloentuziaste Santa Paegle (kustibuprieks.lv) dalījās ar savu praktisko pieredzi, kas uzkrāta, ikdienā daudz pārvietojoties ar velosipēdu, kā arī organizējot dažādus pasākumus velobraucējiem. Stāstījumā tika analizēta pašreizējā infrastruktūra un norādīts uz lietām, kurām būtu jāpievērš papildu uzmanība, veidojot kompleksu tūrisma piedāvājumu, ko plānots piedāvāt arī velobraucējiem.

S. Paegle atzina, ka “visa pamatā ir laba infrastruktūra. Ja tā būs sakārtota atbilstošā līmenī, tā vienlīdz derēs gan parastā velosipēda, gan arī elektrovelosipēda lietotājam”. Savā stāstā viņa norādīja uz velotūrista pamatvajadzībām (piekļuve dzeramajam ūdenim, vieta, kur pieslēgt velosipēdu, iespēja salabot braucamrīku, drošs ceļš bez klaiņojošiem suņiem, uzlādes iespējas elektrovelosipēdam utt.).

Apkopojot pašu velotūristu atziņas, secināts, ka joprojām nepieciešams izglītot autovadītājus par pietiekamas distances ievērošanu, apdzenot velobraucējus, arī uz grants ceļiem. Tāpat jāizbūvē ceļu infrastruktūra, jāpievērš uzmanība kājāmgājēju un velobraucēju ērtībām un drošībai – kvalitatīva bruģa ieklāšanas tehnikai, nolīdzinātām apmalēm, drošām vilcienu pārbrauktuvēm. S. Paegle atgādina, ka to vislabāk būtu darīt, konsultējoties ar lietotāju, vēl pirms projekts tiek sagatavots. Velotaku ierīkotājiem būtu jāseko līdzi to stāvoklim arī pēc tam, kad tās nodotas lietošanā, regulāri novācot kritušos kokus, atjaunojot marķējumu, izpļaujot aizaugušos takas posmus. Velosipēdu statīviem jābūt pārdomātiem, lai pie tiem varētu ērti un droši pieslēgt dažādu izmēru braucamrīkus. Tāpat jāapdomā iespēja tūristiem piedāvāt bezmaksas dzeramā ūdens uzpildes vietas, kas neatrodas telpās.

Bez mārketinga nav klientu

Gulbenes tūrisma un kultūrvēsturiskā mantojuma centra vadītāja Simona Sniķe stāstīja par Gulbenes pašvaldības pieredzi elektrisko velosipēdu nomas pakalpojuma ieviešanā. Atskatoties uz pakalpojuma ieviešanu, viņa atzina, ka “ļoti būtisku lomu spēlē tas, kur velosipēdi ir novietoti – cik redzami tie ir potenciālajiem lietotājiem. Lielā mērā visa pamatā ir pārdomāts mārketings un pamanāma, uz konkrētu klientu orientēta reklāma. Svarīgi arī padomāt par optimālo braucamrīku skaitu, cik lielai grupai tie būs pieejami, jo tas var būtiski ietekmēt tūrista lēmumu – izmantot pakalpojumu vai ne”.

Elektrovelosipēds – tā nav tikai izklaide

Mārtiņš Malcenieks no aktīvā tūrisma centra “Eži” savu prezentāciju iesāka, norādot, ka nav šaubu par to, ka elektrovelosipēdam ir nākotne, drīzāk jautājums – kad šī nākotne pienāks un ko mēs visi varam darīt lietas labā, lai tas notiktu ātrāk?

M. Malcenieks norādīja gan uz elektrovelosipēda priekšrocībām, gan trūkumiem. Priekšrocības – der dažādiem ceļa segumiem, arī sliktos laikapstākļos (pagarinās sezona); sniedz iespēju piekļūt dažādām vietām, kas nav sasniedzamas ar parasto velosipēdu, – reljefs nav šķērslis; velobrauciens kļūst pieejams plašākai lietotāju grupai, izbraucienā var doties kopā vairākas paaudzes; joprojām tiek saglabātas kustības; ja beidzas baterija, braucienu tāpat var turpināt; uzlādei nav nepieciešama īpaši pieslēguma vieta. Trūkums – samērā augstā tirgus cena, ko M. Malcenieks komentē: “Tomēr, ja salīdzinām automašīnas iegādes izmaksas un elektrovelosipēda kā alternatīva pārvietošanās veida piedāvātās iespējas, tas vairs nešķiet tik nesamērīgi dārgi, turklāt, tehnoloģijām attīstoties un pieprasījumam augot, elektrovelosipēdu cenas turpina kristies.”

Prognozējot, kad Vidzemē varētu palielināties elektrisko velosipēdu izmantošanas īpatsvars, M. Malcenieks norāda, ka, visticamāk, tas varētu notikt tad, kad sabiedrība apzināsies, ka tas nav izmantojams tikai izklaides braucieniem, bet ir pilnvērtīgs risinājums ikdienas pārvietošanās vajadzību nodrošināšanai; kad vēl vairāk samazināsies to cena; kad būs sakārtoti veloceļi un arī pārējā papildinošā infrastruktūra būs ērta un droša lietošanai ar velosipēdu; kad paši rādīsim priekšzīmi, lietojot ikdienā parastos elektriskos velosipēdus.

M. Malcenieks norādīja, ka līdzšinējā pieredze rāda: ārvalstu tūristi šobrīd ir biežākie interesenti, kas velonomas punktā meklē tieši elektrovelosipēdus, apzinoties šā braucamrīka priekšrocības. Viņš pieļauj, ka vietējo iedzīvotāju interesi varētu vairot, piedāvājot testa braucienus, kā arī organizējot dažādus pasākumus, kas iedrošinātu jaunus risinājumus izmēģināt arī tos, kas līdz šim no tā izvairījušies. Nākotnes potenciāls ir arī kravas tipa elektrovelosipēdiem, kas īpaši noderīgi būtu bijuši Covid-19 laikā, piegādājot preces īsās distancēs, kā arī specifiski velosipēdi, kas funkcionāli pielāgoti lietotājiem, piemēram, vecāka gadagājuma braucējiem vai vecākiem, kas ikdienā ar velosipēdu pārvadā vienu vai vairākus bērnus uz skolu vai bērnudārzu.

PDF kartes tūrismā zaudē savu funkcionalitāti

Semināra noslēgumā izskanēja aicinājums veidot vienotu vietni, kurā velotūrists varētu atrast visu informāciju, arī velotūrisma maršrutus, taupot laika resursus, kas tiek tērēti, meklējot informāciju dažādos avotos. Būtiski, lai arī kartes tiktu veidotas digitāli ērtā formātā, tradicionālās pdf formāta karšu izdrukas papildinot ar risinājumu lejupielādēt, piemēram, gpx failus, ko var ērti ielādēt navigācijas iekārtās (viedtālrunī, sporta pulkstenī vai velodatorā).

Seminārs tika organizēts INTERREG Baltijas jūras reģiona programmas 2014.–2020. gadam projektā “Mobilitāte un pieejamība lauku reģionos: jaunas pieejas mobilitātes koncepciju izstrādei attālos lauku reģionos (MARA)”. Projekta mērķis ir uzlabot mobilitātes pakalpojumu pieejamību un kvalitāti lauku reģionos. Tā īstenošanā iesaistījušies 12 partneri no deviņiem reģioniem, arī “Vidzemes plānošanas reģions”. Vairāk informācijas par projektu: www.mara-mobility.eu (angļu valodā) un www.vidzeme.lv (latviešu valodā).

Sagatavojusi Anita Āboliņa,

“Vidzemes plānošanas reģiona”

sabiedrisko attiecību speciāliste projektā MARA