Latvijas pašvaldību savienības (LPS) apvienotajā Tautsaimniecības un Vidzemes plānošanas reģiona Attīstības padomes sēdē piektdien, 28.janvārī, tika iezīmēti aktuālie jautājumi ikgadējām LPS un Satiksmes ministrijas sarunām, kas plānotas jau pavasarī.
Lai iepazīstinātu ar Satiksmes ministrijas redzējumu sabiedriskā transporta un autoceļu politikas jomā, komitejas sēdē viesojās satiksmes ministrs Tālis Linkaits. Viņš informēja, ka šis gads būs būtisks tieši sabiedriskā transporta jomai, jo pakāpeniski komfortablāka kļūs pārvietošanās ar vilcieniem, bet vairāku Vidzemes un Zemgales reģionu iedzīvotājiem no 1.jūlija ērtāka kļūs pārvietošanās ar autobusiem. Tāpat uzlabojumi plānoti reģionālajiem autoceļiem.
Pašvaldībām kontekstā ar nākamā gada un vidēja termiņa valsts budžetu aktuālie jautājumi ir par sabiedriskā transporta pieejamību reģionos, jo īpaši vietās, kur patlaban ir problemātiski nodrošināt regulārus pasažieru pārvadājumus. Tāpat aktualitāti nav zaudējuši jautājumi par valsts autoceļu pārņemšanu bezatlīdzības lietošanā un mērķdotāciju sadalījums autoceļiem un ielām.
Viens no aktuālākajiem jautājumiem ir vietējie ceļi un ielas, kur Satiksmes ministrija piedāvā pašvaldībām pārņemt tos bezatlīdzības lietošanā, par to saņemot ikgadējo dotāciju - 1596 eiro par vienu kilometru. Lai gan ministrs aicināja pašvaldības līdz šī gada 1.aprīlim izvērtēt piedāvājumu par autoceļu nodošanu tām, LPS ieskatā, autoceļu pārņemšana nav ilgtspējīga politika, ņemot vērā, ka tiek piedāvāts centralizēts finansēšanas modelis un decentralizēts izpildījums. Lai autoceļu uzturēšana būtu ilgtspējīga, ir nepieciešama reģionālo autoceļu attīstības politika un vienota Satiksmes ministrijas un LPS pozīcija sarunās ar Finanšu ministriju par nepieciešamo finansējumu.
Lai gan LPS atbalsta brīvprātības principu valsts vietējo autoceļu pārņemšanā, tomēr nav saprotams, kādēļ pārņemot valsts vietējos autoceļus valsts finansējums tiek saglabāts tikai 5. gadus. Tāpat LPS ieskatā, nododot valsts vietējos ceļus valdījumā vai īpašumā pašvaldībām, būtu jāpievieno autoceļu tehniskā stāvokļa izvērtējums, kas raksturo faktisko finansiālo ieguldījumu autoceļu atjaunošanā pēdējo 10 - 15 gadu laikā. Ja tiek konstatēts, ka nav veikts nepieciešamais uzturēšanas darbu kopums, atbilstoši attiecīgajai autoceļa drošai un kvalitatīvajai ekspluatācijai un nestspējai, jāizstrādā papildus algoritms finansējuma palielināšanai.
Savukārt jautājumā par mērķdotāciju sadali autoceļu uzturēšanai, pašvaldības sagaida ilgtspējīgus risinājumus, nosakot pēc kādiem tiek sadalītas valsts budžeta mērķdotācijas pašvaldību autoceļiem, ņemot vērā pašvaldību autoceļu stāvokli, transportlīdzekļu intensitāti, minimāli nepieciešamo autoceļu uzturēšanas apjomu.
Ņemot vērā, ka daļā reģionu fiksētie pasažieru pārvadājumi ar autobusu nenosedz iedzīvotāju vajadzības, 2020. gadā kā pilotprojekts tika testēts jauns pasažieru pārvadājumu veids “transports pēc pieprasījuma" - proti transporta pieteikšana uz konkrētu dienu un laiku 24 stundas iepriekš, lai nokļūtu pakalpojumu saņemšanas vietās, ja regulārais autobuss šajā maršrutā kursē ļoti reti vai nekursē vispār. Šāds pilotprojekts tika īstenots vēl pirms administratīvi teritoriālās reformas –Mazsalacas un Alūksnes novadu teritorijās, un saskaņā ar apkopotajiem rezultātiem, pilotprojekts bijis veiksmīgs, atzina Vidzemes plānošanas reģiona Transporta eksperte Kristīne Malnača. Kopumā šo pakalpojumu izmantojuši teju 3000 iedzīvotāji, un galvenie galamērķi bijuši ārsts, pārtikas veikals, sabiedriskā transporta pietura, bankomāts, bibliotēka un pasts.
Neskatoties uz Valsts kontroles atklātajiem trūkumiem pārvadu un tiltu uzturēšanā, šim jautājumam joprojām nav rasts konkrēts risinājums un šai jomai nav atsevišķa finansējuma.