Šī gada 25.septembrī notika Latvijas Pašvaldību savienības (LPS) Tautsaimniecības komitejas sēde, kurā diskutēja par finansējumu sabiedriskā transporta pakalpojumiem un iespējamām izmaiņām, kā arī skolēnu pārvadājumu, komercpārvadājumu un transporta pēc pieprasījuma nozīmi vienotajā maršrutu tīklā. Tāpat izskatīja varbūtību pašvaldību līdzdalībai sabiedriskā transporta organizācijā un principus maršrutu līdzfinansēšanā.
Pasākuma video ierakstu iespējams noskatīties ŠEIT.
Valsts kontrole norādījusi, ka transporta nozares vadošās institūcijas – Satiksmes ministrija (SM), Sabiedriskā transporta padome un VSIA Autotransporta direkcija (ATD)- ilgstoši nespēj nodrošināt pasažieru pārvadājumiem nepieciešamo izdevumu salāgošanu ar valsts budžetu. Pastāv bažas, ka nākamgad finansējums sabiedriskā transporta pakalpojumiem varētu būt vēl mazāks, nekā šogad. Pašlaik sabiedriskā transporta pakalpojumiem ar autobusiem izveidojies deficīts 9,8 milj. eiro apmērā. Vienlaikus SM neplāno pieprasīt papildus līdzekļus, bet tos rast no jau esošā nozarei piešķirtā finansējuma. Tomēr jāņem vērā, ka 2025. gadā budžeta bāze nemainās, līdz ar to nākamgad valsts pasūtījuma apjoms varētu būt vismaz ar 12 milj. eiro deficītu.
Konsolidētajā maršrutu tīklā dotēto maršrutu plānotais nobraukums:
- 2023.gads - 69,46 milj.km, dotācija - 62,82 milj.euro;
- 2024.gads - 69,73 milj.km, dotācija - 65,05 milj.euro;
- 2025.gads – 67,21 milj.km, dotācija - 56,88 milj.euro.
Vai 62,8 milj. euro izlietojums 2023.gadā atbilst pārvadātāju līgumos paredzētai summai?
Komitejā uzsvēra, ka maršruta tīkls, kas bija pakļauts iepirkumam, neatbilst pašreizējai situācijai, sabiedriskā transporta pakalpojums nav sasaistīts ar novadu reformu, skolu reformu.
LPS vairākus gadus ir aicinājusi korekti noteikti finanšu nepieciešamību bāzes budžetā, jo pēc iepirkuma līgumu noslēgšanas gandrīz visās maršrutu tīkla daļās ir iespēja precīzi noteikt ikgadējo paredzamo valsts budžeta finansējuma apjomu, pamatojoties uz iepirkumu rezultātā noslēgtajiem līgumiem un reālajām pakalpojumu izmaksām.
SM plāno turpmāk sabiedriskā transporta pakalpojumus noteikti nevis pēc noslēgtajiem līgumiem, bet gan atbilstoši kārtējā gadā piešķirtā valsts budžeta iespējām, kas radīs papildus riskus sabiedriskā transporta pieejamībai.
Komiteja aicina ievērot konsekvences, jo 2023 gada 18. maija Valsts kontroles Revīzijas ziņojumā Vai pašvaldības ir izvērtējušas līdzdalību pašvaldību kapitālsabiedrībās normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā un atbilstoši labai praksei norādīts,, ka pašvaldība ar savu līdzdalību kapitālsabiedrībā nevar ietekmēt reģionālas nozīmes maršrutu tīklu, jo tā veidošana nav kapitālsabiedrības, bet gan Sabiedriskā transporta padomes kompetencē. Nav saprotams, kādi apsvērumi liek samazināt Sabiedriskā transporta padomes kompetenci.
Likumprojekta anotācija būtu papildināma ar konkrētiem aprēķiniem, lai atspoguļotu, par cik faktiskie izdevumi pārsniedz pakalpojuma līgumcenu tiem pārvadātājiem, kas šobrīd sniedz sabiedriskā transporta pakalpojumus ar autobusiem saskaņā ar ilgtermiņa līgumu noteikumiem
Likumprojekta anotācijā noteiktais, ka SM sadarbībā ar ATD un STP plāno pārskatīt maršrutu tīkla apjomu, braukšanas maksas apmērus, kā arī kvalitātes prasības, lai braukšanas vajadzības un apjomi tiktu salāgoti ar valsts budžeta iespējām norāda, ka grozījumi pieļauj atkāpes no likuma sākotnējā mērķa nodrošināt iedzīvotājiem pieejamus pakalpojumus, bet gan risina jautājumu par budžeta ietaupījumu.
Vienlaikus SM vēlas mainīt komercpārvadājumu politiku un piedāvāt jaunu transporta pēc pieprasījuma konceptu, paredzot arī pašvaldību līdzdalību sabiedriskā transporta organizācijā. Par to ir nepieciešama plašāka diskusija.
Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā tiks ietverti papildu kritēriji maršrutu un reisu izveidei un slēgšanai reģionālās nozīmes maršrutu tīklā, tiks veicināta komercmaršrutu attīstība un pilnveidots transporta pēc pieprasījuma koncepts. Tādējādi transporta pēc pieprasījuma organizēšanā varētu augt plānošanas reģionu loma, kā arī finansējums varētu būt dalīts – valsts pamata finansējums un pašvaldību līdzfinansējums.
Lai noteiktu pamatotu ikgadēji apstiprināmo reģionālās nozīmes maršrutu tīklu, SM sadarbībā ar ATD ieviesīs automatizētu datu analīzi informācijas sistēmās, papildinot maršrutu nepieciešamības pamatojuma saturu ar papildu datiem, tajā skaitā sistēmā nodrošinot iespēju izsekot datu aktualizēšanas periodiskumam.
Ievērojot, ka iedzīvotāju paradumi un vajadzības kopš sabiedriskā transporta pakalpojumu iepirkuma uzsākšanas ir mainījušies, ATD sadarbībā ar plānošanas reģioniem veiks pilnu visa reģionālo maršrutu tīkla izvērtējumu no pakalpojumu pieejamības un pieprasījuma viedokļa atbilstoši esošajai situācijai, ievērojot šādu rādītāju aktualizāciju: pasažiera pašreizējā dzīvesvieta, darbavieta, izglītības iegūšanas vieta, medicīnas pakalpojumu saņemšanas vieta.
Sēdes noslēgumā komiteja nolēma:
- Sabiedriskā transporta pakalpojuma sniegšanai valsts budžetā ik gadu paredzēt finansējumu, kas atbilst iepirkuma rezultātiem un noslēgtajiem sabiedriskā transporta pakalpojuma līgumiem.
- Minimālā sabiedriskā transporta pakalpojuma apjoma kritēriji izvērtējami nevis ņemot vērā pieejamo valsts budžeta finansējuma apjomu, bet gan Sabiedriskā transporta pakalpojuma likuma 6 panta trešajā un ceturtajā daļā noteiktos pakalpojumu organizēšanas principus
- Likumprojekta Grozījumi Sabiedriskā transporta pakalpojuma likumā tālāka virzība ir iespējama:
- pēc maršruta tīkla apjoma izvērtēšanas un valsts minimālā apjoma noteikšanas;
- Nav atbalstāma sabiedriskās transporta padomes kompetences samazināšana finansējuma apjoma un valsts budžeta dotācijas sadalē, vienlaikus atbrīvojot no tehnisku jautājumu (grozījumi maršruta tīkla u.c.);
- Pašvaldību līdzdalība ir iespējama tikai pēc korektas finansējuma bāzes noteikšanas;
- Definēt principus iedzīvotāju pārvadāšanai ārpus valsts noteiktajiem maršrutiem.
4.Pieņemt zināšanai informāciju, ka SM sadarbībā ar ATD ieviesīs automatizētu datu analīzi informācijas sistēmās, papildinot maršrutu nepieciešamības pamatojuma saturu ar papildu datiem.
Komitejā piedalījās un par minētajiem jautājumiem runāja LPS, SM un ATD vadība.