64% aptaujāto Latvijas jauniešu atzīst, ka vecāki viņiem ir labs paraugs tam, kā uzvesties digitālajā vidē, savukārt klases audzinātāju kā paraugu uztver aptuveni puse jauniešu (53%), liecina “Samsung skolas nākotnei” realizētā jauniešu aptauja*.
“Pieļauju, ka šie dati liecina par kopējo “temperatūru” sabiedrībā un rāda: vecāki ir autoritāte nedaudz lielākai daļai jauniešu nekā skolotāji. Tāpat to varētu skaidrot arī ar mūsu paradumiem, jo digitālos rīkus vairāk lietojam mājas vidē un ne vienmēr labi zinām skolotāja paradumus, lai izvērtētu, vai tas ir paraugs, kam līdzināties,” saka Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes zinātņu prodekāne Zanda Rubene. “Jāatzīst, ka rezultāts ir labs: pusaudžu vecumā atzīt, ka vecāki un skolotājs ir paraugs, kam līdzināties kādā jomā, nav nemaz tik ierasti. Taču izaugsmes iespējas ir gan skolotājiem, gan vecākiem, gan arī pašiem jauniešiem, jo, gaidot korektu, cieņpilnu attieksmi pret sevi, to jāmācās sniegt arī pretim.”
Salīdzinājumā ar 2018. gada Latvijas jauniešu aptauju joprojām lielākā daļa jauno cilvēku visas nebūšanas tiešsaistē risina paši, nelūdzot pieaugušo palīdzību. 2018. gadā ar problēmām digitālajā vidē 83% tika galā saviem spēkiem, bet patlaban šis procents pieaudzis līdz 87%.
Līdzīgi kā pirms diviem gadiem, liela daļa jauniešu, redzot naidīgu, vardarbīgu, pret kādu personu vai grupu vērstu, narkotiku vai alkohola lietošanu vai anoreksiju un bulīmiju veicinošu cita cilvēka radītu saturu internetā, neiejaucas sarunā (72%). Taču vēl satraucošāks ir fakts, ka katrs piektais jaunietis šādās situācijās mēdz iesaistīties un ar savu viedokli vēl vairāk saasināt situāciju.
“Pieaugušo līdzdalība ir ļoti svarīga jaunajiem cilvēkiem, kas tikai veido savu skatījumu uz daudzām jaunām lietām un apgūst uzvedības pamatnoteikumus. Vispārzināms ir fakts, ka vislabāk un iedarbīgāk ir mācīt ar savu paraugu un piemēru,” saka “Samsung skolas nākotnei” iniciatīvas vadītāja Baltijā Egle Tamelīte. Viņa papildina: “Ļoti svarīgi gan ģimenē, gan skolā neizslēgt digitālo dzīvi no ikdienas sarunām un regulāri apjautāties bērniem, kā norit viņu dzīve tiešsaistē, ko jaunu iemācījušies, uzzinājuši un vai tajā nav noticis kas mulsinošs vai satraucošs.”
Mājaslapā www.skolanakotnei.lv ir pieejams plašs klāsts ar dažādiem mācību materiāliem un videopadomiem digitālās uzvedības ievērošanā, kurus var izmantot gan vecāki, gan skolotāji, gan arī jaunieši. Jaunākos videopadomus ierunājuši sabiedrībā zināmi jaunieši – Radio Pieci.lv personība Karmena Stepanova un sociālo tīklu satura veidotājs Lauris Zalāns. Tematika ir par digitālo saziņu ar klasesbiedriem un skolotājiem – aicinot ievērot pareizrakstību un korektas sarakstes normas, lieki neironizēt, meklēt atbildes pašiem un tikai tad jautāt, nepiesārņot saziņas kanālu ar lieku “troksni” u. tml. Video ir pieejami šeit: https://www.skolanakotnei.lv/macibas/.
Par “Samsung skolu nākotnei”
“Samsung skola nākotnei” ir “Samsung Electronic Baltics” sociālā iniciatīva, kurā jau ceturto gadu tiek realizēta programma “Skolēna digitālais IQ”. Tā tapusi sadarbībā ar Latvijas digitālās jomas ekspertiem. Programmas mērķis ir veicināt jēgpilnāku digitālo tehnoloģiju lietošanu, izmantojot tās ikdienas dzīvē, mācībās un arī nākotnē, uzsākot darba gaitas. Programma www.skolanakotnei.lv bez maksas pieejama ikvienam. Programmas partneri ir Latvijas Drošāka interneta centrs, LR Izglītības un zinātnes ministrija, LR Kultūras ministrija, Valsts izglītības satura centrs, Eiropas Parlamenta Informācijas birojs, Rīgas Skolēnu dome un digitālo risinājumu aģentūru “Cube”.
Plašāk par projektu: www.skolanakotnei.lv.
Iespēja uzzināt jaunāko: https://www.facebook.com/DigitalaisIQ/.
Plašāka informācija:
Egle Tamelīte,
“Samsung skolas nākotnei” iniciatīvas vadītāja Baltijā
Tālr.: + 370 9414575
E-pasts: e.tamelyte@samsung.com
_______________________
* Aptauju veica “Samsung skola nākotnei” sadarbībā ar “Mindscan” 2020. gada septembrī, aptaujājot 410 respondentus vecumā no 14 līdz 18 gadiem.