Lai varētu jums piedāvāt labāku saturu, lapā tiek izmantotas sīkdatnes. Apmeklējot šo vietni, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai.
Sapratu
Iepriekšējais
Nākamais

Inga Bērziņa: Pašvaldībām ir nozīmīga loma izglītības infrastruktūras modernizācijā

Foto: Eiropas Reģionu komiteja.

Lai sasniegtu Eiropas Savienības mērķus, izšķiroši svarīgs ir vietējā līmeņa atbalsts, un tieši pašvaldībām ir nozīmīga loma izglītības infrastruktūras modernizācijā, uzsvērts Latvijas delegācijas Eiropas Reģionu komitejā locekles, Kuldīgas novada domes priekšsēdētājas Ingas Bērziņas atzinumā “Ceļi uz panākumiem skolā”,  kas 12. oktobrī Briselē vienbalsīgi pieņemts Eiropas Reģionu komitejas plenārsesijā.

Atzinums sagatavots par Eiropas Komisijas priekšlikumu Padomes ieteikumam “Ceļi uz panākumiem skolā”, un tā galvenais mērķis ir veicināt daudzlīmeņu sadarbību un aktivitāšu īstenošanu izglītības un mācību jomā, lai samazinātu to cilvēku skaitu, kuriem ir vājas sekmes pamatprasmju apguvē un kuri priekšlaicīgi pārtrauc mācības. Pašlaik tikai 84,3% Eiropas jauniešu ir ieguvuši vidējo izglītību, un katrs piektais 15 gadus vecais iedzīvotājs nevar izpildīt pamata uzdevumus lasīšanā, matemātikā vai dabaszinātnēs.

Pasākumi priekšlaicīgas izglītības un mācību pārtraukšanai bieži tiek īstenoti tieši vietējā un reģionālā līmenī, tādējādi ļaujot risināt kontekstuālas problēmas. Tāpēc atzinumā jo īpaši atzinīgi novērtēta pašvaldību iekļaušana “visas skolas pieejā”, kas nozīmē ciešākas sadarbības veicināšanu gan starp skolēniem, skolotājiem un atbalsta personālu, gan arī starp vecākiem, pašvaldību un citiem iesaistītājiem, lai kopīgi sekmētu visu izglītojamo panākumus mācībās.

I. Bērziņa atzinumā uzsver, ka, ņemot vērā Krievijas kara Ukrainā, energoresursu krīzes un straujās inflācijas ietekmi uz valstu un pašvaldību budžetiem, svarīgs ir Eiropas Savienības struktūrfondu ilgtermiņa atbalsts pašvaldību īstenotiem projektiem mācību vides modernizācijai. Tajā arī aicināts īstenot pielāgotas un pārdomātas valodu apguves programmas skolas vecuma Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuri uzturas Eiropas Savienības dalībvalstīs kara Ukrainā dēļ un nerunā attiecīgās dalībvalsts valodā.

“Kvalitatīvas un iekļaujošas izglītības un apmācības sistēmas, kas ir visiem vienlīdzīgi pieejamas neatkarīgi no izglītojamo personīgajām iezīmēm, ģimenes, kultūras un sociālekonomiskās situācijas, veido ne tikai ceļus uz panākumiem skolā, bet arī mūsu kopīgo ceļu virzībā uz sociālo kohēziju un ilgtspējīgāku ekonomiku Eiropas Savienībā. Pašvaldībām ir pienākumi skolu līmenī, un tās sniedz ieguldījumu tādu sadarbības modeļu izstrādē, kuros kopīgi ar ieinteresētajām pusēm no publiskā un privātā sektora un akadēmiskajām aprindām liels uzsvars tiek likts uz iedzīvotājiem un viņu vajadzībām,” norāda I. Bērziņa.

Prezentējot atzinumu, I. Bērziņa kā piemēru minēja Latvijā izstrādāto interaktīvo rīku, kurā tiek apkopota informācija par skolēniem, sākot no brīža, kad skolotājs identificē mācību pamešanas risku. Šis rīks tāpat piedāvā daudzveidīgu statistiku arī pašvaldību līmenī, kas vēlreiz apliecina datu apkopošanas un analīzes nozīmi, sniedzot iespēju secināt par kopīgām tendencēm un mācību pārtraukšanas iemesliem, attiecīgi ļaujot sagatavot risinājumus pašvaldību līmenī un pielāgot izglītības politiku nacionālā līmenī.

Rosinot rīkoties proaktīvi, Latvijas delegācijas locekle tāpat aicināja jau laikus ņemt vērā COVID-19 ietekmi uz skolēnu labbūtību un to, ka šīs krīzes ietekmē motivācija mācībām mazinājusies arī tādām skolēnu grupām, kuras iepriekš nebija pakļautas riskam priekšlaicīgi pārtraukt mācības. Tāpēc I. Bērziņa atzinumā aicinājusi īstenot inovatīvas motivēšanas aktivitātes arī bērniem, kuri uzrāda labas sekmes mācībās.

Tāpat Inga Bērziņa 12. oktobrī ar savu atzinumu un tā būtiskākajiem priekšlikumiem iepazīstināja ES Padomes Izglītības komitejas locekļus, kas pārstāv visas Eiropas Savienības dalībvalstis. Šī komiteja gatavo jautājumus apspriešanai Eiropas savienības izglītības ministru starpā, aptverot visu līmeņu izglītību un apmācību – no agrīnās pirmsskolas izglītības līdz pat augstākajai izglītībai.

I. Bērziņai 12. oktobrī bija arī iespēja uzrunāt Eiropas Reģionu un pilsētu nedēļas semināra “Digitālā izglītība un prasmes – vietējo un reģionālo pašvaldību loma” auditoriju, daloties piemērā par Latvijā izstrādāto interaktīvo rīku priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas novēršanai, kā arī secinājumos par digitālo prasmju un tehnoloģiju nozīmi mūsdienu izglītībā.  

Ar Ingas Bērziņas sagatavoto Eiropas Reģionu komitejas atzinumu “Ceļi uz panākumiem skolā” var iepazīties Eiropas Reģionu komitejas tīmekļa vietnē.