Lai varētu jums piedāvāt labāku saturu, lapā tiek izmantotas sīkdatnes. Apmeklējot šo vietni, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai.
Sapratu
Iepriekšējais
Nākamais

Attīstības sadarbības izglītība: klātesoša arī Latvijas pašvaldībās

Vai diskusijas par attīstības izglītību sasniedz vietējo kopienu un aktivitātes jo īpaši krīzes laikā uzrunā tieši vietējos iedzīvotājus? Šis retoriskais jautājums izskanēja vairākkārt 17. maijā Dublinā (Īrija) notikušajā seminārā „Attīstības izglītība – atbildot globālajai krīzei?”. Tajā piedalījās nevalstiskās organizācijas, kuras īsteno attīstības sadarbības aktivitātes un piedāvā attīstības izglītības apmācības, kā arī akadēmiķi.

Gluži kā Latvijas augstākā izglītība piedzīvo zināmus pārmaiņu laikus šķietami, ka arī attīstības sadarbības izglītība nonākusi krustcelēs, meklējot jaunus veidus, lai ekonomiskās lejupslīdes laikā tiešāk uzrunātu un iesaistītu Eiropas valstu sabiedrību. Īpašas cerības tiek liktas uz jauniešiem un to patieso vēlmi palīdzēt ne tikai vienaudžiem, bet arī citām mērķa grupām. De Montfortas Universitātes Apvienotajā Karalistē pasniedzējs Momodu Salla (Momodou Sallah) norādīja, ka attīstības izglītību varētu izmantot kā pedagoģisku metodi, lai jauniešos varētu provocēt apziņu īstenot atbalstošas aktivitātes attīstības sadarbības valstīs. Tāpat Salla uzsvēra, ka panākumu atslēgu rezultātu sasniegšanai attīstības izglītībā ir tieši darbs vietējā līmenī: „Strādājot ar cilvēkiem vietējā līmenī, mēs varam tos iedvesmot ticībai, ka viņu rokās ir iespēja radīt pārmaiņas,” norādīja pasniedzējs.

To, ka šai iniciatīvai jārodas tieši vietējā līmenī, integrējot diskursu par attīstības izglītību un katram indivīdam vienkārši saprotamām un ikdienišķām problēmām, norādīja Eiropas valstu pārstāvji, daloties savā pieredzē. Tā, piemēram, Vācijā nav iespējams cilvēkus ieinteresēt tikai ar globālo krīzi, diskusiju neuzsākot vietējā kopienā un to nesasaistot ar vietējo situāciju un problēmām. Tieši patlaban aizsākusies Tūkstošgades attīstības mērķu pārskatīšana, kurus 191 ANO dalībvalsts apņēmās sasniegt līdz 2015. gadam. Lai panāktu sabiedrības vēlmi to apspriešanā un jaunu mērķu definēšanā, diskusijas sākumpunkts bija vietējā līmenī, sākumā iesaistot jauniešus un tad politiķus, no vietējā diskursa par katra personīgo un savas valsts labklājību pakāpeniski progresējot jau uz globālo perspektīvu.

Arī Latvijas Pašvaldību savienība un virkne Latvijas pašvaldību projekta „Strādājot kopā attīstībai” ietvaros iesaistījusies attīstības izglītības veicināšanā tieši vietējā līmenī, stāstot interesentiem par savu labās prakses pieredzi attīstības sadarbības jomā. Tāpat projekta ietvaros vietējās pašvaldības tiek mudinātas gūt jaunu pieredzi un zināšanas attīstības sadarbībā, jo īpaši tādās jomās kā informēšanas kampaņas par attīstības sadarbības jautājumiem, jauniešu un brīvprātīgo darbs, kā arī tīklu veidošanas aktivitātes attīstības sadarbības aktivitāšu īstenošanai. Kopumā projektā iesaistījušies partneri no septiņām Eiropas Savienības valstīm, kā arī asociētie partneri no deviņām valstīm ārpus Eiropas Savienības robežām.

Semināra laikā tapa „Vizuālais ražas lauks”, kurā tika ietvertas atziņas par attīstības izglītības rezonansi vietējās sabiedrībās globālās krīzes laikā.