Šā gada 26.aprīlī notika kārtējā LPS Finanšu un ekonomikas jautājumu komitejas sēde, kuras laikā tika skatīti šādi jautājumi:
1) Kontu lietošanas un maksājumu izpildes kārtība Valsts kasē;
2) Par Ministru kabineta noteikumu projektiem „Grozījumi Ministru kabineta 27.12.2005. noteikumos Nr.1032 „Noteikumi par budžetu ieņēmumu klasifikāciju”” un „Grozījumi Ministru kabineta 27.12.2005. noteikumos Nr.1031 „Noteikumi par budžetu izdevumu klasifikāciju atbilstoši ekonomiskajām kategorijām””;
3) Koncepcija par fizisko personu iepriekš nedeklarēto ienākumu deklarēšanu un atbilstoša iedzīvotāju ienākuma nodokļa nomaksu (ienākumu legalizācija);
4) Plānotie grozījumi Ministru kabineta 18.04.2000. noteikumos Nr.149 „Kārtība, kādā kārtējie nodokļu maksājumi un nokavētie nodokļu maksājumi tiek ieskaitīti budžetā”.
Finanšu ministrija ir izstrādājusi jaunu Ministru kabineta noteikumu projektu „Kontu lietošanas un maksājumu izpildes kārtība Valsts kasē”. Par to dalībniekus informēja Valsts kases Klientu apkalpošanas un pakalpojumu attīstības departamenta direktors Mārtiņš Prikulis un Valsts kases pārvaldnieka vietniece Gunta Medne. Valsts kases pārstāvji arī skaidroja, kāpēc nav ņemti vērā vairāki pašvaldību iebildumi par sagatavoto Ministru kabineta noteikumu projektu un kādi kompromisi par šiem jautājumiem panākti saskaņošanas sanāksmē. Izstrādātais noteikumu projekts pēc tā izdošanas aizstās esošos Ministru kabineta 22.12.2009. noteikumus Nr. 1637 „Kontu lietošanas un maksājumu izpildes kārtība Valsts kasē”.
M.Prikulis paskatīja, ka attiecībā uz kontu atvēršanu, slēgšanu un paraksta tiesību noformēšanu jaunajos noteikumos būs:
1) nedaudz pilnveidota iesnieguma forma par konta atvēršanu un slēgšanu. 2011.gada laikā formas tiks iestrādātas eKasē un nodrošinās iesniegumu iesniegšanu izmantojot Valsts kases izsniegtos autentifikācijas rīkus vai drošu elektronisko parakstu;
2) izmaiņas paraksta paraugu kartīšu noformēšanā – ja klienta pilnvaroto pārstāvju skaits ir lielāks par 10 personām un tās pārstāv ne mazāk kā 5 klienta struktūrvienības, tad klients var sagatavot vairākas kartītes, pilnvarotos pārstāvjus kartītēs sadalot pa klienta struktūrvienībām.
Valsts kase šobrīd strādā pie paraksta mehānisma pilnveidošanas un, visticamāk, līdz šā gada rudenim būs sagatavotas izmaiņas eKases sistēmā, kas nodrošinās klientam izvēli, vai maksājumus autentificēt ar vienu parakstu, diviem vai trijiem. Nebūs obligāts nosacījums, ka jābūt vismaz diviem parakstiem. Tiks mainīts arī paraksta paraugu kartītes mehānisms – viena paraksta parauga kartīte būs uz vienu personu.
Valsts kases pārstāvis atgādināja, ka, iesniedzot jaunu kartīti (pilnvarojuma apjoma maiņa vai izmaiņas klienta pārstāvjos), ir jāpārliecinās, vai nav jāveic izmaiņas arī eKases lietotāju tiesībās.
Lai paātrinātu informācijas apriti un samazinātu ar dokumentu nosūtīšanu saistītās izmaksas, Valsts kases pārstāvis lūdza pašvaldības dokumentus pēc iespējas iesniegt elektroniskā veidā, tos parakstot ar drošu elektronisko parakstu.
Stāstot par eKases lietošanu,M.Prikulis atzīmēja, ka
1) autentifikācijas rīkus Valsts kase izsniedz pilnvarotajai personai vai nosūta pa pastu, ja klienta adrese neatrodas Rīgas administratīvajā teritorijā. Ja pieteikumā norādīts "Autentifikācijas rīkus nosūtīt pa pastu", tad Valsts kase:
– lietotājvārdu un paroli nosūtīta uz lietotāja e-pasta adresi (e-pastā norādīta autentifikācijas rīku aktivizēšanas kārtība);
– kodu kartes vai kodu kalkulatorus nosūta uz klienta norādīto adresi, kā saņēmēju norādot klienta pilnvaroto personu.
2) eKases lietotāju pieteikumi ir spēkā līdz nākamā saimnieciskā gada 1.jūlijam;
3) noteikumu projekts papildināts ar jaunu iesnieguma formu „Iesniegums par Valsts budžeta elektronisko norēķinu sistēmas eKase lietošanas izbeigšanu, autentifikācijas rīku darbības apturēšanu/atjaunošanu”;
4) eKase ir pieejama darbdienās no plkst. 8.00 līdz plkst. 22.00. Valsts kase nodrošina eKases un atbalsta dienesta pieejamību darbdienās no plkst. 8.00 līdz plkst. 18.00.
Uz jautājumu, kāpēc eKase nav pieejama 24 stundas diennaktī, M.Prikulis atbildēja, ka naktī notiek informācijas rezerves kopēšana.
Lai taupītu budžeta līdzekļus Valsts kase lūdz pašvaldības vismaz pirmā paraksta tiesīgās personas autentifikācijai izmantot droša elektroniskā paraksta autentifikācijas rīkus.
Tāpat M.Prikulis atgādināja:
1) ja maksājumu apjoms pārsniegs 500 000 latu, klientam divas dienas pirms maksājumu iesniegšanas jāinformē Valsts kasi par plānoto maksājumu summu, izmantojot eKasē iestrādāto pieteikuma formu. Ja maksājumi nebūs pieteikti, Valsts kase nepietiekamas likviditātes gadījumā patur tiesības aizturēt maksājumu izpildi;
2) veicot valūtas maksājumu, klientam divas dienas pirms maksājuma iesniegšanas jāinformē Valsts kasi par plānoto maksājumu summu un valūtu, izmantojot eKasē iestrādāto pieteikuma formu. Ja valūta nebūs pieteikta, Valsts kase nepietiekama valūtas apjoma gadījumā patur tiesības aizturēt maksājumu izpildi.
2011.gada laikā eKasē tiks ieviesta klasifikācijas kodu un darījumu pārgrāmatošanas iesniegumu funkcionalitāte. Līdz ar papildus maksājumu sistēmu ieviešanu precizēti maksājumu izpildes laiki un maksājumu labošanas – atsaukšanas procedūras.
M.Prikulis gan norādīja: ja klients nebūs pieteicis liela apjoma latu maksājumus vai valūtu un Valsts kasei būs pietiekama likviditāte un pietiekamas konkrētās valūtas rezerves maksājumu izpildei, Valsts kase maksājumu izpildi neaizturēs.
Valsts kases pārstāvji komitejas sēdē norādīja, ka tehnisku problēmu situācijā (situācijā, kurā eKase pilnībā vai daļēji nenodrošina maksājuma rīkojumu, pieteikumu vai iesniegumu iesniegšanu izpildei ilgāk nekā sešas stundas) maksājumu izpildei var iesniegt trīs veidos:
1) ar maksājumu datni, kas ir iekopēta ārējā datu nesējā un uz Klienta veidlapas sagatavotu maksājumu kopsavilkumu papīra formātā;
2) ar maksājumu datni, Valsts kases noteiktajā formātā un uz Klienta veidlapas sagatavotu maksājumu kopsavilkumu, kas parakstīts ar drošu elektronisko parakstu;
3) ar maksājuma rīkojumu papīra formā vai elektroniski. Šī kārtība ir piemērojama, ja iesniegto maksājuma rīkojumu skaits nepārsniedz 10 (desmit) maksājuma rīkojumus.
Ja ir iestājusies tehnisku problēmu situācija un Valsts kase to divu stundu laikā nespēj novēst, pašvaldībai būs iespēja iesniegt Valsts kasei izpildei pedagogu darba algu maksājumus jauno noteikumu 42.1. vai 42.2.apakšpunktā noteiktajā kartībā.
M.Prikulis arī atzīmēja, ka
1) Valsts kase katru darba dienu līdz plkst. 13.00 eKasē klientam dara pieejamu konta izrakstu par iepriekšējā dienā kontā veikto naudas līdzekļu kustību;
2) Valsts kase katra mēneša pirmajā darbdienā līdz plkst. 13.00 eKasē nodrošina klientu ar konta kopsavilkumu par laika periodu no pārskata gada 1.janvāra līdz iepriekšējā mēneša pēdējai dienai;
3) Valsts kase katru darbdienu nodrošina klientam konta pārskatu par neslēgto darbdienu;
4) eKasē pieejamā konta atlikuma informācija ir operatīvie dati par līdzekļu atlikumu kontā uz pārskata pieprasīšanas brīdi;
5) Valsts kase pēc kārtējā mēneša piecpadsmitās darbdienas nepieņem no klienta iesniegumu par klasifikācijas kodu labošanu vai darījumu pārgrāmatošanu un neveic labojums par laika periodu, kas pārsniedz trīs mēnešus, skaitot no iepriekšējā mēneša pēdējās dienas.
M.Prikulis informēja sēdes dalībniekus, ka Valsts kase apņemas uzlabot dienas slēguma procesus ar mērķi nodrošināt to, ka ap plkst. 10.00 visi iepriekšējās dienas darījumi ir iegrāmatoti un pašvaldībām pieejamā konta pārskata dati neatšķirsies no konta izraksta datiem.
Par Ministru kabineta noteikumu projektiem „Grozījumi Ministru kabineta 27.12.2005. noteikumos Nr.1032 „Noteikumi par budžetu ieņēmumu klasifikāciju”” un „Grozījumi Ministru kabineta 27.12.2005. noteikumos Nr.1031 „Noteikumi par budžetu izdevumu klasifikāciju atbilstoši ekonomiskajām kategorijām”” sēdē informēja Finanšu ministrijas Finanšu vadības un metodoloģijas departamenta Budžeta metodoloģijas nodaļas vecākais eksperts Raivis Čablis. Viņš norādīja, ka visbūtiskākās izmaiņas skar transfertu grupu – uzlabota budžeta izdevumu un budžeta ieņēmumu transfertu savstarpējā atbilstība, taču izmaiņas plānotas arī citās kodu grupas: ieviesta izglītības iestāžu pedagogu atlīdzības uzskaite; ieviesti jauni kodi preču un pakalpojumu grupā, piemēram, KASKO apdrošināšanas polišu prēmijas, esošo informācijas tehnoloģiju sistēmu izstrāde un papildināšana; plānots precīzāk nodalīt subsīdijas komersantiem, biedrībām un nodibinājumiem no dotācijām komersantiem, biedrībām un nodibinājumiem atbilstoši Eiropas Kontu sistēmas ESA95 noteiktajam dalījumam; koda 6000 „Sociālie pabalsti” ietvaros tika veikti precizējumi, lai nodalītu sociālos pabalstus no cita veida maksājumiem u.c.
Par Koncepciju par fizisko personu iepriekš nedeklarēto ienākumu deklarēšanu un atbilstoša iedzīvotāju ienākuma nodokļa nomaksu (ienākumu legalizācija) sēdes dalībniekiem pastāstīja Finanšu ministrijas vecākā eksperte Jana Salmiņa. Koncepcija izstrādāta saskaņā ar Pasākumu plānu ēnu ekonomikas apkarošanai un godīgas konkurences nodrošināšanai 2010.–2013.gadam.
J.Salmiņa atzīmēja, ka ir vairākas pazīmes, kas liecina par nepieciešamību realizēt iecerēto pasākumu: lieli skaidras naudas uzkrājumi un pieaugošais skaidras naudas apgrozījums (no 2010.gada 1.janvāra līdz 2011.gada 1.janvārim Latvijā apgrozībā esošās skaidrās naudas apjoms palielinājies par 19%. Atbilstoši Latvijas Bankas publicētajiem datiem, 2010.gadā bankomātos skaidras naudas iemaksu apjoms pret 2009.gadu pieaudzis par 40,3%, sasniedzot 586,4 milj. latu, tai pat laikā izmaksu apjoms samazinājies par 5,7%, sasniedzot 2 831 milj. latu); darījumi ar nekustamo īpašumu ārvalstīs; augstais ēnu ekonomikas īpatsvars Latvijā. Finanšu ministrijas pārstāve informēja sēdes dalībniekus par pasākuma mērķiem un koncepcijā piedāvātajiem diviem problēmas risinājuma variantiem. Ienākumu legalizāciju plānots realizēt kopā ar fizisko personu mantiskā stāvokļa deklarāciju.
Par plānotajiem grozījumi Ministru kabineta 18.04.2000. noteikumos Nr.149 „Kārtība, kādā kārtējie nodokļu maksājumi un nokavētie nodokļu maksājumi tiek ieskaitīti budžetā” informēja LPS padomniece Sanita Šķiltere. Ir plānots, ka attiecībā uz nekustamā īpašuma nodokļa maksājumiem tiks mainīta maksājumu ieskaitīšanas kārtība budžetā – vispirms maksājumi tiks novirzīti nodokļa parādu segšanai un tikai pēc tam – kārtējo nodokļa maksājumu segšanai.