Lai varētu jums piedāvāt labāku saturu, lapā tiek izmantotas sīkdatnes. Apmeklējot šo vietni, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai.
Sapratu
Iepriekšējais
Nākamais

LPS: pašvaldību ieņēmumu stabilitāte 2019. gada sākumā jānodrošina neatkarīgi no valsts budžeta pieņemšanas

LPS: pašvaldību ieņēmumu stabilitāte 2019. gada sākumā jānodrošina neatkarīgi no ikgadējā valsts budžeta pieņemšanas procesa

2019. gadā salīdzinājumā ar 2018. gadu pašvaldību budžetā prognozēts iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) ieņēmumu kritums, kas saistīts ar nodokļu reformā plānotajām izmaiņām IIN (palielināsies maksimālais gada neapliekamais minimums, nodokļa atvieglojums par apgādībā esošu personu un pensionāra neapliekamais minimums). Turklāt gada pirmajiem mēnešiem raksturīgi zemākie IIN ieņēmumi gada laikā, arī nekustamā īpašuma nodokļa maksājumi pašvaldību budžetos sāk ienākt tikai februāra otrajā pusē. Šādā situācijā ir būtiski nodrošināt vidēja termiņa budžeta ietvara likumā 2018.–2020. gadam pašvaldībām paredzēto attiecībā uz nākamo gadu jau no 2019. gada janvāra neatkarīgi no ikgadējā budžeta pieņemšanas gaitas, tādējādi nodrošinot pašvaldību budžeta stabilitāti. Tas ir svarīgi, lai pašvaldības varētu nodrošināt pirmsskolas izglītības iestāžu pedagogiem paaugstinātās darba samaksas izmaksu un saglabāt pašvaldību pakalpojumu apjomu līdzšinējā līmenī.

Likumā “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2018., 2019. un 2020. gadam” noteikts, ka 2018., 2019. un 2020. gadā pašvaldību budžetu nodokļu ieņēmumi kopā ar speciālo dotāciju ir 19,6% no kopbudžeta nodokļu ieņēmumiem, neieskaitot valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas valsts pamatbudžetā veselības aprūpes finansēšanai. Speciālā dotācija pašvaldībām tika paredzēta, lai kompensētu nodokļu reformas negatīvo ietekmi uz IIN ieņēmumiem un lai vidējā termiņā pašvaldībām saglabātu stabilitāti un prognozējamību to budžetos funkciju īstenošanai un saistību izpildei.

Pašvaldības savu darbība plāno arī ilgtermiņā, tāpēc LPS ieskatā pašvaldībām piekrītošā nodokļu proporcija 19,6% apmērā valsts konsolidētā kopbudžeta nodokļu ieņēmumos ir jānostiprina ar likumu kā pastāvīga norma. Šādā gadījumā darbotos proporcionalitātes princips starp valsts un pašvaldību finanšu iespējām: palielinoties nodokļu ieņēmumiem valstī kopumā, pieaugtu arī pašvaldībām pieejamais līdzekļu apjoms; attiecīgi krīzes laikos, sarūkot kopējiem ieņēmumiem, proporcionāli samazinātos arī pašvaldību budžeti.

27. novembrī norisinājās Latvijas Pašvaldību savienības Finanšu un ekonomikas jautājumu komitejas sēde, kurā arī tika skatīts šis jautājums. Komitejas sēdes videoieraksts pieejams šeit.