Lai varētu jums piedāvāt labāku saturu, lapā tiek izmantotas sīkdatnes. Apmeklējot šo vietni, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai.
Sapratu
Iepriekšējais
Nākamais

LPS priekšsēža uzruna LIZDA VII kongresa dalībniekiem

3. oktobrī LPS priekšsēdis Gints Kaminskis un padomniece Ināra Dundure piedalījās Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības (LIZDA) VII kongresā, kurā skanēja amatpersonu uzrunas, apsveikuma vārdi biedriem par ilggadēju darbu arodbiedrības mērķu sasniegšanā, LIZDA darbības pārskata prezentācija un Dr. paed. asoc. profesora Pāvela Jura ziņojums par LIZDA nozīmi pilsoniskās sabiedrības veicināšanā.

Kongresā delegāti no visas Latvijas pievērsās šādiem tematiem: pedagoga profesijas prestiža paaugstināšana, profesionālais atbalsts izglītības un zinātnes nozarē strādājošajiem, piederība un solidaritāte LIZDA, biedru tiesiskā aizsardzība, sabalansēta darba slodze un cienīga darba samaksa, kā arī sadarbības stiprināšana.

Uzrunājot sadarbības partnerus, Latvijas Pašvaldību savienības priekšsēdis Gints Kaminskis uzsvēra, ka kvalitatīvas izglītības nodrošināšanas pamats ir visu pušu sadarbība un atbildība un jo īpaši skolotāju loma. “Lai gan par profesijas prestižu pārsvarā tiek runāts tieši atalgojuma kontekstā, tas ir tikai viens no kritērijiem. Prestižu veido profesijas priekšvēsture, izglītība, kontroles pakāpe, sociālās drošības izjūta un, protams, arī atalgojums,” sacīja LPS priekšsēdis. Kā pirmo kritēriju kvalitatīvai izglītībai viņš minēja motivētu pedagogu skolā, un tikai pēc tam nāk skolas vide, nodrošinājums ar mācību līdzekļiem, mācību programmas, pedagogu un skolēnu atbalsta sistēma un tā tālāk.

LIZDA VII kongresu varēja skatīties tiešraidē, un videoieraksts pieejams LIZDA Facebook lapā šeit.

 

LPS priekšsēža Ginta Kaminska uzruna LIZDA kongresā

Skolotājam izglītības sistēmā ir pati svarīgāka loma. Tieši skolotājs rosina skolēnus mācīties, palīdz apgūt zināšanas un prasmes, vada vērtību sistēmas veidošanos un personības attīstību. Mūsu visu iesaistīto kopīgais uzdevums ir nodrošināt visu nepieciešamo, lai skolotāji maksimāli labi varētu veikt darbu. Tas ietver jaunu standartu izveidi, jaunu mācību metožu un instrumentu izstrādi, skolotāju darba vides pilnveidi, skolu vadību un pašu pedagogu vienošanos pārstāvēt un aizstāvēt savas intereses. Tikai visu pušu sadarbība un atbildība ir kvalitatīvas izglītības nodrošināšanas pamats.

Tāpēc aktuāla ir pedagoga profesijas prestiža paaugstināšana. Lai gan par profesijas prestižu pārsvarā tiek runāts tieši atalgojuma kontekstā, tas ir tikai viens no kritērijiem. Prestižu veido profesijas priekšvēsture, izglītība, kontroles pakāpe, sociālās drošības izjūta un, protams, arī atalgojums.

Pedagogiem patiesi ir, ar ko lepoties! Simtgades kontekstā pedagogi kā profesionāla grupa būtu pelnījuši pateicību, jo tieši skolotāji bija tie, kuri auklēja mūsu valsts brīvības ideju kopš 19. gadsimta vidus. Pedagogs izsenis ir bijis pats ietekmīgākais medijs, kuru nevar izvēlēties nelasīt vai neklausīties, samazināt skaņu vai ignorēt. Tieši tāpēc pedagogu paustās idejas un viņu vērtību sistēma iegūst visplašāko auditoriju.

Latviešu skolotāji ideju par brīvu valsti iesēja skolēnos un viņu vecākos, tādējādi to izplatot sabiedrībā. Jāņem vērā, ka skolotājs tolaik bija viena no cienījamākajām profesijām, viņš bija viedokļu līderis, morāles aģents – savā apkārtnē bieži vien vislabāk izglītotais cilvēks, kurā ieklausījās. Tieši no pedagogu vidus nāca pirmie latviešu profesionālie literāti, publicisti, latviešu literārās valodas kopēji, tulkotāji, kultūras un izglītības biedrību vadītāji, bibliotēku veidotāji un Dziesmu svētku rīkotāji.

Pedagogs joprojām ir atslēgas figūra valsts un sabiedrības komunikācijā ar saviem nākotnes pilsoņiem. Tāpēc mēs visi esam ieinteresēti, lai pedagogi Latvijā justos labi. Pedagogu trūkst, augstskolu beidzēji neatgriežas izglītības sistēmā. Tikai no mums visiem kopā ir atkarīgs, vai skolotājs skolā jutīsies novērtēts no politikas veidotājiem, darba devēja, vecāku un skolēnu puses. Šogad ārkārtas situācijā, kad mācības notika attālināti, – visa sabiedrība saprata, cik svarīgs ir skolotājs.

Un ne velti, ja runājam par kvalitatīvu izglītību, tad pirmais kritērijs ir motivēts pedagogs skolā. Tikai pēc tam mēs nosaucam skolas vidi, nodrošinājumu ar mācību līdzekļiem, mācību programmas, pedagogu un skolēnu atbalsta sistēmu un tā varētu turpināt.

Nenoliedzami, arī atbilstošs atalgojums ir svarīgs skolotāju prestiža kritērijs. Tāpēc pašvaldības novērtē un atbalsta Vanagas kundzi viņas aktivitātēs par pedagogu  atalgojuma grafika ievērošanu. Pašvaldības atalgojumā pedagogiem, sākot no pirmsskolas un ieskaitot vidusskolu, iegulda tikpat daudz, cik valsts. Svarīgi būtu visām pusēm vienoties un pedagogu atalgojumu piesaistīt vienotajai atalgojuma sistēmai, kas dotu drošību esošajiem pedagogiem un piesaistītu jaunos.

Tāpēc vēlos uzsvērt arī sekmīgas sadarbības nozīmi. Man ir patiess gandarījums, ka kopā ar Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrību esam aizstāvējuši Saeimā, valdībā un nozares ministrijā aktuālos likumprojektus, nozarei saistošos stratēģiskos dokumentus. Saeimā pārliecinājām deputātus kompetenču satura ieviešanu izglītības sistēmā pārcelt par vienu gadu un uzsākt ar šo gadu. Tagad redzam, ka tas bija pareizs lēmums. Tikai visām pusēm viedokļus saskaņojot, varam nonākt pie labākā lēmuma.

Sadarbība ir svarīga visos līmeņos: nacionālajā, pašvaldības un skolas līmenī. LPS kongresā tika atbalstīta Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības iniciatīva par izglītības nozares attīstības padomes izveidi.  Kvalitatīvāks sociālais dialogs starp sociālajiem un sadarbības partneriem veicinātu organizētāku un demokrātiskāku reformu virzības procesu ilgtermiņā. Latvijas Pašvaldību savienība atbalsta daudzas Izglītības un zinātnes ministrijas rosinātās pārmaiņas izglītības nozarē. Tomēr reformas izglītības nozarē ir nepieciešams izdiskutēt ar visām tajās iesaistītajām pusēm, īpaši akcentējot darba devēju un darba ņēmēju pārstāvošās organizācijas.

Prasības pret izglītojamajiem un izglītības sistēmām attīstās strauji. Agrāk izglītība bija par mācīšanu. Tagad tā ir par uzticama kompasa izveidi un navigācijas prasmju apgūšanu, lai atrastu savu ceļu arvien nenoteiktajā, nepastāvīgajā un neskaidrajā pasaulē. Šobrīd skolām skolēni jāsagatavo straujākām ekonomiskajām un sociālajām pārmaiņām nekā jebkad agrāk, darba vietām, kas vēl nav izveidotas, un tādu tehnoloģiju izmantošanai, kas vēl nav izdomātas. Vienlaikus skolēni jāsagatavo risināt sociālos izaicinājumus, par kuru rašanos mēs vēl nezinām. Tas ir mūsu kopīgais izaicinājums, kā dēļ ir svarīga cieša sadarbība un vienots redzējums.

Novērtējam Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības ieguldīto un paveikto darbu nozares attīstībā, skolotāju prestiža celšanā un izglītības kvalitātes sekmēšanā. Esam pateicīgi par līdzšinējo sekmīgo un nozīmīgo sadarbību, kopā risinot svarīgus jautājumus. Novēlam arī turpmāk izturību, sekmīgu darbu un panākumus, kā arī ciešu sadarbību ar partneriem, lai nodrošinātu labāko izglītību skolēniem un cienīgu darbu skolotājiem. No sirds sveicu Vanagas kundzi ar ievēlēšanu amatā un novēlu veselību, izturību, cīņassparu un entuziasmu arī turpmāk, rūpējoties par pedagogiem visā Latvijā!