Nozīmīgas pārmaiņas Valmieras sabiedriskā transporta sistēmā – 15. oktobrī svinīgā preses konferencē tika atklāti deviņi jauni dīzeļa-elektriskie hibrīdautobusi, kas pasažierus uzņems oktobra beigās.
"Hibrīdautobusi Valmieras pilsētas maršrutos ir liels solis dzīves vides kvalitātes uzlabošanā un ilgtspējīgs ieguldījums pilsētas attīstībā. Būt videi draudzīgiem ir mūsu visu vērtība un svarīgs uzdevums. Tāpēc prieks, ka kopā ar SIA "VTU Valmiera" mums ir izdevies atrast piemērotāko risinājumu Valmieras sabiedriskā transporta sistēmai un idejas un tehniskos risinājumus no plāniem redzēt īstenojamies. Paldies komandai, kas strādāja, lai Valmieras pilsētas maršrutos pasažierus pārvadātu jaunie hibrīdautobusi. Lai labi ripo!” vēl Valmieras pilsētas pašvaldības domes priekšsēdētājs Jānis Baiks.
“Valmieras autobusiem ir divas sirdis – hibrīdsistēma un dīzeļdzinējs. Dīzeļdzinēji strādā, uzkrājot elektroenerģiju hibrīsdistēmai, lai tad, kad viena sirds ir mierīga, autobusa darbību nodrošinātu otra,” jaunos autobusus raksturoja SIA “Solaris Bus & Coach Latvia” vadītājs Baltijas valstīs Rolands Katkevičs. Autobusam ir uzstādīts elektriskais modulis, kas, piespiežot gāzes pedāli, darbojas kā elektromotors, savukārt bremzes – kā ģenerators. Tādējādi bremzēšanas laikā tiek reģenerēta enerģija un veikta akumulatoru uzlāde. Uzsākot braukšanu, elektrodzinēja piedziņai tiek izmantota saražotā enerģija, kas savukārt ļauj noteiktu laiku braukt ar izslēgtu dzinēju – tiek taupīta degviela, kā arī samazinās izmešu daudzums. Autobusa vadītājam ir jāizvērtē situācija. Ja redzams, ka nevarēs braukt ātrāk par 20 kilometriem stundā, iespējams lēnākā ātrumā mērot attālumu līdz pat 400 metriem, netērējot degvielu. Sākot braukt ātrāk vai nospiežot akseleratora pedāli, vairāk nekā 60% automātiski iedarbojas arī dīzeļmotors.
Lai jaunajos transportlīdzekļos būtu ērti autobusu vadītājiem, ir padomāts par dažādiem jauninājumiem, piemēram, pieturvietu elektroniskā sistēma, kas rāda maršrutu, attālumus, veic laika atskaiti, norādot plānoto laiku, kad autobusam paredzēts piestāt nākamajā pieturā, ir ērts un regulējams sēdeklis un vēl citas priekšrocības. Autobusa salonā izvietotajos ekrānos pasažieri varēs lasīt, kā arī audiosistēmā tiks atskaņots, kura ir nākamā pietura. Gan pasažieriem, gan autobusu vadītājiem šādiem transportlīdzekļiem jāpielāgojas drīzāk psiholoģiski, jo, piemēram, apstājoties pieturā un atverot pasažieru durvis, autobuss automātiski noslāpst, savukārt brīdī, kad autobuss braukšanai izmanto uzkrāto enerģiju, tas kursē gandrīz bez skaņas.
Gaujas zelta smilšu krāsas autobusiem nav ierobežots veicamais attālums un nav nepieciešama elektroenerģijas uzlādes infrastruktūra. Lēmums izvēlēties hibrīdautobusus pieņemts, izvērtējot Valmieras pilsētas maršrutu tīklu, reisu garumus, ņemot vērā arī klimatiskos apstākļus, kā arī iespējas nodrošināt nepārtrauktu sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas ilgtspēju Valmierā.
Autobusu kopējā iegādes summa ir 2 999 700 eiro.
Autobusu iegāde tiek īstenota Kohēzijas fonda līdzfinansētajā projektā “Videi draudzīga sabiedriskā transporta iegāde Valmieras pilsētai” (vienošanās nr. 4.5.1.2/17/I/006), kura kopējās izmaksas ir 2 835 000 eiro, t. sk. Kohēzijas fonda finansējums 1 906 322 eiro apmērā.
Sagatavojusi Zane Bulmeistare,
Valmieras pilsētas pašvaldības
Zīmolvedības un sabiedrisko attiecību nodaļas
vadītājas vietniece
Foto: Roberts Āboltiņš