Lai varētu jums piedāvāt labāku saturu, lapā tiek izmantotas sīkdatnes. Apmeklējot šo vietni, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai.
Sapratu
Iepriekšējais
Nākamais

LPS ar Izglītības un zinātnes ministriju ikgadējās sarunās vienojas par pašvaldībām būtiskiem jautājumiem

Šī gada 29.maijā LPS priekšsēža Ginta Kaminskia un izglītības un zinātnes ministres Daces Melbārdes vadībā notika Latvijas Pašvaldību savienības (LPS) un Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) ikgadējās sarunas.

Puses diskutēja un vienojās par pašvaldībām būtiskiem jautājumiem izglītības nozarē, tai skaitā pedagogu darba samaksas finansēšanas modeli, līdzekļiem speciālo izglītības iestāžu uzturēšanai, atbalstu skolēniem ar neiegūtu pamatizglītību, mācību līdzekļu iegādi u.c.

Sarunās puses diskutēja par pedagogu darba samaksas finansēšanas modeļa Programma skolā ieviešanu un finansējumu. Kopumā jaunais finansēšanas modelis tiek atbalstīts un jāturpina darbs pie tā sekmīgas ieviešanas, tai skaitā valsts finansējuma nodrošināšanas pilnā apmērā.

Sarunu turpinājumā panākta vienošanās pārskatīt speciālās izglītības iestāžu uzturēšanas budžetu. Pašlaik IZM radusi īstermiņa risinājumu, proti, no 2025. gada 1. septembra līdz 31. decembrim  tiks novirzīti 331 141 eiro speciālās izglītības iestāžu, kuras nodrošina internāta pakalpojumu, uzturēšanas izdevumu segšanai. Vienlaikus LPS uzsver, ka finansējuma apmērs minētajām skolām nav pārskatīts kopš 2027.gada. Savukārt pēdējo gadu laikā ir noticis būtisks patēriņa cenu un minimālās algas likmes kāpums, speciālās izglītības iestādes vairs nespēj iekļauties plānotajā budžetā.

Tāpat tikšanās laikā tika runāts par atbalstu skolēniem ar neiegūtu pamatizglītību. Puses vienojās, ka IZM iesniegs grozījumus Profesionālās izglītības likumā, dodot tiesības profesionālās izglītības iestādēm realizēt otrā posma pamatizglītības programmas. Tāpat IZM sadarbībā ar sociālajiem un sadarbības partneriem izstrādās nepieciešamos grozījumus normatīvajā regulējumā, lai skolēni ar neiegūtu obligāto pamatizglītību ir tiesīgi uzsākt mācības profesionālajā izglītības iestādē. Vienlaikus IZM izstrādās individuālā mācību plāna paraugu un īstenošanas algoritmu, kā arī Motivācijas programmas paraugu.

Viens no būtiskiem sarunu jautājumiem bija mācību līdzekļu iegāde un tam paredzētais finansējums. Paredzēts, ka līdz gada beigām IZM veiks aptauju par mācību līdzekļu (drukātā un digitālā formātā) pieejamību skolās, kas sniegs izpratni par faktisko situāciju skolās. Rezultātā būs pamats valstij un pašvaldībām plānot finansējumu mācību līdzekļu iegādei.  

Jautājumā par lasītprasmi un plaisas mazināšana starp pirmsskolas izglītības iestādi un 1.klasi, tai skaitā vadlīniju atbilstību pirmklasniekiem paredzēto grāmatu saturu un turpmāko rīcību, puses vienojās kopīgi, iesaistot sākumskolu posmu skolotājus un bērnudārzus, veikt padziļinātu analīzi un rast risinājumus lasītprasmes plaisas mazināšanai.

Visbeidzot IZM informēja par birokrātiskā sloga mazināšanas pasākumiem izglītībā, Eiropas Savienības fondu ieguldījumiem izglītības nozarē un gatavošanos XIII Latvijas skolu jaunatnes dziesmu un deju svētkiem.