Lai varētu jums piedāvāt labāku saturu, lapā tiek izmantotas sīkdatnes. Apmeklējot šo vietni, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai.
Sapratu
Iepriekšējais
Nākamais

Seminārs pašvaldību interešu izglītības un audzināšanas darba speciālistiem

24. septembrī Latvijas Pašvaldību savienība sadarbībā ar Izglītības un zinātnes ministriju organizēja semināru pašvaldību interešu izglītības un audzināšanas darba speciālistiem un interešu izglītības iestāžu direktoriem. Seminārs tika translēts tiešraidē, un videoieraksts pieejams LPS vietnes www.lps.lv sadaļā “Tiešraides, videoarhīvs – Videoarhīvs” vai šeit.

Pēc LPS padomnieces izglītības un kultūras jautājumos Ināras Dundures ievadvārdiem semināra vadība tika nodota Valsts izglītības satura centra (VISC) Neformālās izglītības departamenta direktorei Agrai Bērziņai, kura vispirms teica lielu paldies visiem par darbu un risinājumiem šajā sarežģītajā gadā un iepazīstināja ar aktualitātēm interešu izglītībā un audzināšanas darbā 2020./2021. mācību gadā.

A. Bērziņa uzsvēra piecus pamatprincipus interešu izglītības īstenošanai un audzināšanas darba veikšanai jaunajā mācību gadā: informēšana, sadarbība, atbalsts, empātija un atbildība. Tāpat kā mācību process izglītības iestādēs, tā arī interešu izglītības nodarbības šoruden atkarībā no epidemioloģiskās situācijas paredzētas gan klātienē, gan daļēji attālināti vai attālināti, izmantojot informācijas tehnoloģijas un sadarbojoties ar skolēnu vecākiem. Savā stāstījumā viņa pieskārās pasākumiem kultūrizglītībā, kas saistīti ar gatavošanos XII Latvijas Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētkiem 2021. gadā, kuriem arī plānoti vairāki norises modeļi atkarībā no situācijas valstī, kā arī citiem konkursiem, skatēm, koncertiem un dažādiem interešu izglītības pasākumiem. A. Bērziņas prezentācijā (šeit) varat izpētīt arī pedagogiem paredzēto profesionālās kompetences kursu un semināru tēmas un datumus. Tāpat noderīgi iepazīties ar ieteikumiem piesardzības ievērošanai interešu izglītības programmu un nodarbību īstenošanā (šeit).

Stāstījumu par aktualitātēm un audzināšanas darba plānošanu un īstenošanu izglītības iestādēs turpināja Izglītības kvalitātes valsts dienesta (IKVD) Kvalitātes novērtēšanas departamenta direktors Rolands Ozols, pievēršoties trim sadaļām: audzināšanai; izglītības kvalitātei un audzināšanai; audzināšanas un kvalitātes vērtēšanai. Viņa prezentācijā atradīsit skaidrojumu, kādēļ runājam par audzināšanu pedagoģijā un izglītības iestādēs un kādi ir pedagogam pieejamie instrumenti, kādai jābūt mācību stundai un audzināšanai, kādi normatīvie dokumenti to nosaka, kādas ir audzināšanas darba īstenošanas pieejas, kā tas jāplāno, kāda ir izglītības kvalitātes un audzināšanas sasaiste, kā izglītības iestādēm analizēt audzināšanas darbu u. c. Papildu informācijai dažas saites: par pašnovērtējuma ziņojuma atjaunošanu pēc 2019./2020. mācību gada R. Ozols aicina ielūkoties šeit, kur pieejama Sarmītes Dīķes prezentācija un videoieraksts, un šeit, kur ir S. Dīķes prezentācija un videoieraksts par kontroljautājumiem. Savukārt informācija par pašvērtēšanu, sākot ar 2020./2021. mācību gadu, un pašnovērtējuma ziņojuma atjaunošanu 2021. gadā atrodama šeit (Rolanda Ozola prezentācijas un videoieraksti) un informācija par akreditāciju 2020./2021. mācību gadā – šeit.

Epidemioloģiskā situācija sakarā ar Covid-19 šogad jāņem vērā gan skolēniem un vecākiem, gan sabiedrībai kopumā. Ieteikumus izglītības procesa, tajā skaitā interešu izglītības nodarbību un ārpusstundu pasākumu īstenošanai, lai novērstu Covid-19 izplatīšanās riskus, sniedza Veselības ministrijas Sabiedrības veselības departamenta Vides veselības nodaļas vadītāja Jana Feldmane. Viņa minēja gan personīgos piesardzības pasākumus, vides pielāgošanu, administratīvos pasākumus, gan ECDC rekomendācijas un normatīvo regulējumu. No visiem neparastākais attiecas uz dziedāšanu, tāpēc dziedāšanas nodarbībās jo īpaši jāievēro piesardzības nosacījumi. J. Feldmanes stāstījuma kopsavilkums: lai novērstu riskus, jābūt konstruktīvai pieejai bez pārspīlējumiem un panikas; saprātīgiem un pierādījumos balstītiem pasākumiem; atbildīgai un piesardzīgai pieejai, ievērojot nosacījumus un piemērojot rekomendācijas; solidaritātei un atbildībai rūpēs par savu un apkārtējo veselību.

Sadarbības iespējas kultūrizglītībā vispārējā un interešu izglītībā raksturoja projekta Skola2030 vecākā eksperte, kultūras izpratnes un pašizpausmes mākslā mācību jomas vadītāja Inga Krišāne. Jauno akcentu iepazīšanai vispārējā izglītībā viņa aicina spert trīs soļus: pirmkārt, izpētīt sasniedzamos rezultātus atbilstošā mākslas veida mācību priekšmetā; otrkārt, izpētīt tematu un to apguves norises atbilstošā mākslas veida mācību priekšmeta programmas paraugā; treškārt, izpētīt atbilstošā mākslas veida mācību priekšmeta satura akcentus un ieteikto mācību darba organizēšanu. Plašākam ieskatam apmeklējiet Skola2030 mājaslapu https://www.skola2030.lv/, mācību resursu krātuvi https://mape.skola2030.lv/ un YouTube kanālu youtube.com/skola2030!

VISC Interešu izglītības un audzināšanas darba nodaļas vecākā referente Monika Daļecka iepazīstināja ar skolēnu pilsoniskās līdzdalības un patriotisma audzināšanas pasākumiem šajā mācību gadā. Svarīgākie no tiem ir pilsonisko un radošo norišu cikla noslēguma pasākums “Pašiem sava brīvība” (tiešsaistē Zoom platformā 26. novembrī) un 1991. gada barikāžu atceres 30. gadadienai veltītie pasākumi – izglītības iestāžu un pedagogu pieredzes un labās prakses apzināšana (līdz 13. decembrim; noslēguma sarīkojums 2021. gada 28. janvārī) un skolēnu pētniecisko un radošo darbu konkurss “Garaspēka barikādes” 5.–12. klasēm (līdz 2021. gada martam; noslēgums 2021. gada maijā).

Videosemināra klausītājus ar vārdiem “Katra jaunieša izaugsme ir svarīga!” uzrunāja programmas “The Duke of Edinburgh's International Award Latvia” jaunā koordinatore Latvijā Dārta Ošeniece. Viņa atzīmēja, ka pašlaik programma “Award” pieejama 40 pašvaldībās un jaunieši darbojas vairākās jomās: brīvprātīgajā darbā, fiziskajā sagatavotībā, prasmēs, piedzīvojumu ceļojumos un projektos. Lai pievienotos programmai, noderīgi iepazīties ar informāciju tīmeklī www.dofelatvia.lv un www.intaward.org.

Savukārt par platformu e-pulciņi un e-nometnes darbību pastāstīja to pārstāve Ilze Zvaune. Šajās interneta vietnēs tiek apkopta informācija par ārpusskolas nodarbībām, papildapmācībām un nometnēm, un te atrodami vairāk nekā 500 interešu izglītības nodarbību piedāvājumu un ap 200 nometnēm kalendārā gada laikā. Viņas aicinājums – atrodi sev un bērnam labāko!

Ināra Dundure,

Dr. sc. admin., LPS padomniece izglītības un kultūras jautājumos

Gunta Klismeta,

LPS Komunikācijas nodaļas redaktore

Aktualitātes interešu izglītībā un audzināšanas darbā 2020./2021.mācību gadā
IKVD aktualitātes 2020./2021.mācību gadā. Audzināšanas darba plānošana un īstenošana izglītības iestādēs
Ieteikumi izglītības procesa, t.sk. interešu izglītības nodarbību un ārpusstundu pasākumu, īstenošanai, lai novērstu Covid-19 izplatīšanās riskus
Sadarbības iespējas kultūrizglītībā vispārējā un interešu izglītībā
Skolēnu pilsoniskās līdzdalības un patriotisma audzināšanas pasākumi 2020./2021. mācību gadā
Informācija par platformu e-pulciņi un e-nometnes darbību
Award programma